35268 J 35B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35268 J 35B

Inläggav Leif Fredin » 25 sep 2014, 08:05

35268
J 35B
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.268

Levererat till F 16 1963-02-08 som J 35B'
Godkänt 1963-02-15
Märkning 16-268
Överlämnat till F 18 1963-03-14
Märkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Märkning 18-68
Till SAAB för ombyggnad till J 35B
Till F 18 1965-08-23
Verkstad; reparation. Påbörjad 1968-05-08, klar 1968-06-04
Verkstad; reparation. Påbörjad 1969-05-07, klar 1969-05-22

Totalhaveri 1972-10-09 vid Huvudskär.
Ff fänrik Anders Erland Thunlöf (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1973-03-22. Drifttid total 825 tim. Med motor typ RM6B nr 8018, ebk typ 66 nr 8211.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 35268 J 35B

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jan 2018, 22:23

35268 J 35B
...
Totalhaveri 1972-10-09 vid Huvudskär. ...1 km O Vindbådan, NO Huvudskär
Ff fänrik Anders Erland Thunlöf (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Okontrollerat läge (högfartshaveri). Ff/K/Fk räddade sig med fsk-hopp men bröt benet allvarligt vid nedslaget i vattnet. (DN,)
ff dubbla lårbensbrott , rodermomentbegränsning
Bengt Ekbladh
 

Re: 35268 J 35B

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 nov 2019, 22:42

35268 J 35B
…F18-68
Berättelse om haveriet.1972-10-09 (detta från expressen)

""Tidigt på måndagmorgonen satte sig fänrik Anders Thunlöf i sin J 35 Draken på flottiljen F 18 i Tullinge, söder om Stockholm.
Han och kompisarna från flottiljen skulle delta i den stora krigsövningen Neptun vid kustbandet och över Östersjön - och fiendeplan väntade...
Vid åttatiden på morgonen kom hans flickvän Gunilla till jobbet.
- Jag jobbade på värnpliktsdetaljen på F 18 och bodde i Södertälje.
Anders bodde också ett tag i Södertälje och en kompis till honom frågade om vi kunde samåka till jobbet, berättar Gunilla Thunlöf.
Det var så de träffades och blev ihop. Gunilla var tämligen förtjust i Anders mustasch.
"Jag tuppade av"
Men nu var det alltså måndag morgon och hon fick det förskräckliga beskedet om att Anders hade kraschat med Draken, och ingen visste hur svårt skadad han var.
Olyckan inträffade tio i åtta, ungefär tio minuter innan Gunilla kom till jobbet.
Anders Thunlöf, 66, berättar:
- Jag minns ingenting från själva smällen. Det var kraftiga krafter och jag tuppade av. Jag minns att jag satte mig i planet och stack i väg.
Nästa minne har jag av när jag vaknade upp på lasarettet - ja, Karolinska sjukhuset, menar jag.
När Anders och hans rote kom ut över Vindbådarna nordost om Huvudskär i Stockholms skärgård möttes de av "fiendeplan".
- Då gäller det att snabbt försvinna och gömma sig i skydd av molnen, säger han.
Rodret lydde inte
Han visste att Drakens hydraulik var för klen för att planet skulle göra hastiga svängar i väldigt hög fart. "Servostall", kallades det.
Anders dök som en pil rakt ned mot molnen, men när han var på 5 000 meters höjd och han var på väg att spränga ljudvallen när olyckan hände.
- Jag drog i spaken för att kunna stiga, men rodret lydde inte.
Planet fortsatte rakt ned, och då finns det bara en sak att göra - skjuta ut sig med katapulten, säger Anders.
Det kan man egentligen inte i den farten - utan att skadas. Det var precis vad han blev.
Båda benen slogs av och han fick fler mindre skador.
Två helikoptrar fanns i området - det blev Anders räddning. En av helikopterpiloterna fick se en fallskärm som dinglade ned mot vattnet.
En av helikoptrarna var en kilometer från den plats där Anders hade träffat vattenytan och nu flöt medvetslös.
Löjtnant Tom Ellerth, 28, hoppade i vattnet och lyckades fästa selen runt Anders och hissa upp honom i helikoptern.
"Vi var ute på ubåtsjakt"
Vi hittar den pensionerade örlogskaptenen Tom Ellerth, 70, i Nättraby i Blekinge.
Det är klart att han minns.
- Vi var ute på ubåtsjakt, på låtsas, det var övning. Det var disigt av bara sjutton och vi satt i en helikopter 4,
den sorten som nu är borta. Vi "pingade" med hydrofonen som vi hade sänkt ned i vattnet.
Plötsligt hörde vi något dovt ljud, det lät som en torped och vi sa, att "det skulle ju inte vara med några torpeder i övningen."
- Men så fick vi ett nödmeddelande från den lilla helikoptern som var med.
Den killen hade sett hur en fallskärm kom genom luften och då förstod vi att det var ett flygplan som kraschat och orsakat ljudet.
- Vi flög dit. Då låg Anders Thunlöf i vattnet, fallskärmen låg vid sidan om och flöt och han hade utlöst en färgmarkering i vattnet.
Vi hade inte någon räddningsutrustning och ytbärgare med oss. Vi sänkte ned selen och han började försöka kränga på sig den, men orkade inte.
Hjälpte Anders på med selen
- Jag var yngst - 28 år - i helikoptern så jag fick hoppa i från 4-5 meters höjd. Jag kände att det var ganska kallt i vattnet och började simma fram till honom. Jag minns att han var ganska dimmig, det gick inte att snacka med honom. Jag hjälpte honom på med selen och gav tecken att mina kompisar skulle vinscha upp honom.
- Jag tänkte, att han hade konstiga ben som dinglade fram och tillbaka. I sådana lägen kan man tänka irrationellt - jag tänkte på min nyinköpta klocka som inte fick bli blöt. Sedan blev jag upplockad av den lilla helikoptern och jag minns att jag stod länge, länge och duschade varmt. Och på kvällen kom blommor som Anders tjej Gunilla skickat till mig, berättar Tom Ellerth.
Anders Thunlöf säger:
- Tack vare ett bra räddningssystem och duktiga läkare sitter jag här i dag.
Anders fördes till Karolinska sjukhuset. Gunilla fick beskedet av divisionschefen.
- Min pappa kom och hämtade mig och skjutsade mig till sjukhuset, men Anders låg fortfarande på operation
och var inte talbar så jag fick komma tillbaka dagen därpå. Då låg han på intensiven, säger Gunilla.
Vad var det första Anders sa?
- "Får jag en puss?"..Fick han det, då?
- Jo, men jag hade munskydd och Anders hade en massa slangar och det blev som det blev, vi gjorde så gott vi kunde...
Åkte till Kanarieöarna
Efter en månad på sjukhus var Anders så återställd att han kunde åka till Kanarieöarna med Gunilla.
Och först något år senare kunde han börja flyga på heltid igen.
Inga men efter olyckan?
- Nja, de lappade ihop högra benet så att foten sticker ut åt höger, så det är lätt att spåra mig när det har snöat...""
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst