35018 J 35A

Moderator: Sven-Erik Jönsson

35018 J 35A

Inläggav Leif Fredin » 11 sep 2014, 20:33

35018
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.018

Levererat till F 13 1960-06-02

Totalhaveri 1960-06-07 vid Stjärntorp.
Ff major Stig Olof Haage (FFSU) omkom.

Godkänt 1960-06-21
Kasserat 1961-02-09. Gångtid 4 tim. Med motor typ RM6B nr 8015, ebk typ 65 nr 8022
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 35018 J 35A

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 sep 2014, 22:07

Leif Fredin skrev:35018
J 35A
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.018

Levererat till F 13 1960-06-02

Totalhaveri 1960-06-07 vid Stjärntorp.
Ff major Stig Olof Haage (FFSU) omkom.

Godkänt 1960-06-21
Kasserat 1961-02-09. Gångtid 4 tim. Med motor typ RM6B nr 8015, ebk typ 65 nr 8022


F13-18
1960-06-07 stall vid Stjärntorps haveriet.
Bengt Ekbladh
 

Re: 35018 J 35A

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 jan 2018, 19:13

35018 J 35A ..Märkt F13-18
....
Om Totalhaveriet 1960-06-07 vid Stjärntorp..
...
1:a superstall-haveriet?
""1960-06-07. Det var Ff major Stig Olof Haage (FFSU).som vid halvrollsövning hamnade i ett okontrollerat flygläge. över Stjärntorp i Östergötland. Han lyckades ej häva det okontrollerade flygläget. Utskjutningen misslyckades också, huven fälldes aldrig. Haage omkom vid haveriet. Haveriorsaken rubricerades som superstall.
Superstallen var född.""!?
....
In Memoriam säger om hav.==""superstall,avancerad flygning, huv ej fälld,blockerad utskjutning""

((Den allra första registrerade superstallen inträffade vid Fc 25 mars 1960. Föraren lyckades vid tillfället häva två stycken. Under åren 1961-63 genomfördes en mängd försök med provflygplanet 35-2. Senare med alla Drakenversioner, och olika lastalternativ.))
...
((Haverifrekvensen där orsaken var superstall, ökade drastisk. Under åren 1960 – 1974 inträffade inte mindre än 20 totalhaverier, 9 flygförare omkom och 11 räddade sig med fallskärm. Och ett stort och kanske många gånger okänt antal där föraren lyckades reda ut problemet. Superstall hade blivit ett stort problem i FV. ))

Nottera att 35018 Godkändes 1960-06-21.....Haveriet inträffade 1960-06-07....!...Levererat till F 13 1960-06-02

PS...Undrar vad det stod i pressen?
Bengt Ekbladh
 

Re: 35018 J 35A

Inläggav Lars Sundin » 23 jan 2018, 00:20

Som väntat fanns det inte mycket att säga dagen efter haveriet. Här är en del av SvD:s artikel.

https://larsan13.files.wordpress.com/2018/01/haage.jpg

Superstallen hade provflygaren Olle Klinker "mycket överraskande" (edit: se https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... rstall.jpg ) upplevt i Saab 210 och klarat av situation. Detta var långt före 1960. Om jag minns rätt från min läsning om Draken hade Saab ansett det inte borde vara något problem; en pilot skulle "normalt" inte kunna hamna i detta läge. Detta kan kanske också förklara varför Haages huv ej öppnades; man hade väl inte räknat med att luftkrafterna på huven kunde bli som de är i en superstall.

https://www.dn.se/arkiv/familj/dodsfall ... om-flyget/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: 35018 J 35A

Inläggav Lars Sundin » 21 nov 2019, 14:22

Den plats som omnämns i några inlägg skall vara Stjärnorp och ej Stjärntorp.

Här klipp ur Svenska Dgabladet:

https://larsan13.files.wordpress.com/2019/11/haage.jpg

https://larsan13.files.wordpress.com/2019/11/haage2.jpg

Notera ögonvittnets uppfattning om hur flygplanet rörde sig i luften.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst