35603 J 35F-2

35603 J 35F-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 aug 2016, 19:40

35603 J 35F-2
Typ: SAAB 35
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 35.603
Levererat till F 3 märkt F3-03
Godkänt 1970-02-20
Totalhaveri 1972-11-30 S.Malmbäck, Nässjö
Kasserat 1973-05-23
ff K/Lt A.Peter Norström (FFSU) omkom.
Kollision med marken, undanmanöver i moln,jaktstridsövning rote mot rote.

Enl. uppgift::
>>1972-11-30..störtade J 35F Draken nr 35603..F3-03 under övningar. Radiokontakten bröts efter att planet under en kortare tid hade betett sej märkligt. Planet hade vid nedslaget en hastighet av ca 1100 km/h...Plats.S.Malmbäck, Nässjö
Någon dag senare hittades fragment av fallskärm och en människohand i närheten.
Piloten ligger fortfarande begraven på platsen då det ansågs för komplicerat och kostsamt att bärga kroppen.
Största delen av planet ligger i mossen. >>
Borde inte en Minnesplats ordnas?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5465
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 35603 J 35F-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 jul 2017, 15:00

Kolla::
Det svarta området utvidgas för vart år som går.
12 sidor.

http://www.geografitorget.se/gn/nr/2016/bil/2-07.pdf
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5465
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 35603 J 35F-2

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 jan 2018, 18:22

35603 J 35F-2
.....
Totalhaveri 1972-11-30 S.Malmbäck, Nässjö
Kasserat 1973-05-23
ff K/Lt A.Peter Norström (FFSU) omkom.
"""""Löjtnant Peter Norström, drakenpilot vid F3 i Malmslätt övade jaktförsvar på 2000 meters höjd ovanför Malmbäck.
Den 30 november 1972 klockan 11:12 tappade tornet kontakten med piloten och planet försvann från radarn.
Fortfarande lever historien om när försvarets helikoptrar hovrade över Malmbäck-Ödestugu-Hok, om skallgångskedjor som sökte av stora delar av skogarna runtomkring den småländska idyllen
Den enda ledtråden militär och polis hade att gå på var en dov knall i skogen, i samband med en kaffepaus.
Det var på sökandets andra dag som en värnpliktig soldat hittade nedslagsplatsen, mitt ute på en mosse utanför Malmbäck.
Fragment av en mänsklig hand, och delar av en fallskärm till J 35 Draken hittades, därmed uteslöts att Löjtnant Norström hade skjutits ut i katapultstolen.
Lokaljournalisten Hasse Edberg har genom åren pusslat med haverikommissionens rapport, tidningsartiklar, lokalbefolkningens upplevelser och de historier som uppstår efter en stor händelse som den här.

Enligt rapporten kan man läsa: att genom den trycktub som upphittats, kan man fastställa att hastigheten vid nedslaget var 1096 km/h plusminus 30 km/h.
Pilot Norström, beskrivs i rapporten vara av det "rätta virket", hade god fysik, men ska tre timmar före den ödestigra övningen ha vaccinerat sig mot svinkoppor och paratyfus.

Men det som troligtvis var orsaken till olyckan beskrivs som fenomenet "vestibulära villor".

Enkelt förklarat: Man tappar för ett ögonblick uppfattningen om vad som är upp eller ner och det kan inträffa när man instrumentflyger i moln.

Och det var precis det Norström gjorde, när han i ett försök att skaka av sig sina förföljare girade kraftigt åt höger i skydd av molnen.

Från mossen utanför Malmbäck bärgades tio procent av stridsflygplanet.

På nedslagsplatsen växer inget, lukten av flygfotogen i vattenpölarna kan fortfarande kännas.

Och kvar mellan 5 och 10 meter ner i mossen sitter förmodligen stridspilot Peter Norström kvar än idag.
Detta enl::
https://www.jp.se/article/1096-kmh-rakt-ner-i-mossen/
Film....kan ses i reportaget...
blob:https://hallpressen-tv.solidtango.com/d682b4e5-e5a9-47d3-be39-d0eca1aacd9b
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5465
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till Saab 35 Draken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster