av Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 19:19
34096, J 34
…
1961-03-01 Haveri vid Huddungeby, SV sjön Tämnaren Tullinge.
…
Haveriet inträffade under en tillämpningsövning, där ff ingick som 4:a i en grupp, som utförde eskort åt anfallande attackförband. Gruppen invecklades i luftstrid med försvarsjakt, varvid ff blev skild från sin rotech. Vid återsamling upptäckte ff, att varvräknaren visade 3.000 rpm och att den fortsatte att sjunka ned till 2.200 rpm. Ff (1.ffl BI B) (FFSU) utförde två misslyckade återstartningsförsök innan han lämnade fpl. Utskjutningen företogs med den nyligen modifierade stolen och förlöpte helt ua, även om vissa skador på katapultstol och skärmar kunnat påvisas i efterhand (i likhet med fynd efter två tidigare utskjutningar).
Haveriorsak: Motorstopp troligen pga stopp i bränsletillförseln. Bränslebrist har inte förelegat. Ff har vid återstartningsförsöken inte slagit till spärrventilen, vilket annars möjligen skulle ha medfört en lyckad återstart. Haveriet visar att problem med blandningsregulator och för stor servobränsleavtappning fortfarande kvarstår på fpl J 34. Ett bränslemembran i blandningsregulatorn har krupit ur sin fattning. Pumparna har gått mot nolläge, varefter motorn slocknat.