Sida 1 av 1

34052, J 34

InläggPostat: 30 sep 2018, 17:36
av Lars Larsson
34052
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n: B232
Tillverkningsår: 1956

1956-10-22 Till F8 kod F8-röd D
1956-10-30 Godkänd
1956-10-30 Överförd till Fc
1958-12-11 Överförd till F8, kod F8-
1959-10-06 Haveri på F8.
För låg fart vid sättningen, vänster landställ punkterades och trycktes upp genom vingen. Ff specialflygläkare Laurell oskadd.
1960-03-25 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 19

Re: 34052, J 34

InläggPostat: 31 jan 2019, 18:58
av Bengt Ekbladh
34052, J 34

1959-10-06 Haveri på F8.

Ground-loop vid landning pga för låg fart vid sättningen. Vänster landställ trycktes upp genom vingen och vänster hjul punkterade vid utrullningen på banan. Fpl girade därefter och gjorde ground-loop. Ff (specfläk L L) (AFT), tillhörande flygledningen, undkom oskadd (?).
Haveriorsak: Ff ringa rutin på fpltypen har bidragit till haveriet. Fpl kasserades pga höga reparationskostnader ("ekonomiskt haveri").

OBS...efter ca 3 år i FV hade planet BARA nått 19 ggt….Här måste man undra...."hangardrottning"? Vet någon mer om 34052?

Re: 34052, J 34

InläggPostat: 15 okt 2019, 12:43
av Stig Jarlevik
OBS...efter ca 3 år i FV hade planet BARA nått 19 ggt….Här måste man undra...."hangardrottning"? Vet någon mer om 34052?


Eftersom 34052 i princip omedelbart övergick till Fc och stannade där i drygt två av de tre åren i tjänst så misstänker jag att Fcs flygtidsuttag inte är medräknat i de 19 timmar som listas.
Gissning givetvis, men dock...
Hälsningar
Stig i Göteborg