av Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 23:50
34042, J 34
…
1967-04-18 Haveri vid Malmön,Smögen....Smögen, S Malmön, nära Kungshamn
...
Motorstopp vid gaspådrag för att påbörja stigning från 100 m när gruppch beordrat övergång från patrullerings- till anfallsgruppering. Ff hörde en dov smäll, samtidigt som fpl retarderade kraftigt. Efter att ha stigit till 500 m höjd och slagit till spärrventilen gjordes återstartningsförsök som misslyckades. Varvtalsmätaren stod fortfarande på noll och ff (kd UA Ö) (GFSU) sköt ut sig på 200 m höjd, fart 400-450 km/h. Ff landade oskadad i vattnet, blåste upp livbåten, skjöt två röda signalskott, startat nödsändaren och blev efter 20 min bärgad av en fiskebåt och därefter av hkp.
Haveriorsak: Motorstoppet har orsakats av att LT-ledskenekransens klämring givit vika till följd av lossnande muttrar och pinnskruvar i klämringsförbandet, varigenom ledskenepaketet fjädrat bakåt. Härvid har bultarna i dettas främre förband lossnat och orsakat sådana vibrationer i motorn, att luftfördelaren brustit och kompressorhuset förskjutits framåt. Ledskenor och skovlar i kompressorn har därvid kommit kontakt med varandra med sönderbrytning av kompressorn som följ.