av Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 20:32
34039, J 34
…
1961-09-12 Nödlandning utanför banan på F17..Motorstopp
…
En grupp ur F 18 skulle efter start från F 10 utföra ett uppdrag som anfallsförband vid en endagarsövning vid F 12 Kalmar. Efter 20 min flygning fick gruppen i trakten av F 17 Ronneby ögonkontakt med ett fientligt jaktförband. Under dykning mot detta förband hörde tvåan (FFSU) i 34-gruppen på 4.000 m höjd en dov knall, varefter motorn stannade. Ff bestämde sig för att nödlanda på F 17. På 1.000 m höjd upphanns han av gruppch, som kunde konstatera, att höger skevroder var skadat. Ff provade lågfartsegenskaperna och fann, att fpl var manöverdugligt, varför nödlandningen fortsatte. Då han på finalen nödutfällde klaffen, fick fpl en kraftig rolltendens, som inte helt kunde hävas med motskevning till full mottrim och fullt vänster sidoroder. I det läget hade ff helst velat skjuta ut sig men vågade inte släppa spaken för att aktivera stolen, då han upplevde, att fpl kunde rolla över i ryggläge. Sättningen kom att ske 30 m till höger om banan och fpl fick omfattande strukturella skador. Ff klarade sig oskadad.
Haveriorsak: Motorstopp pga brustet turbinhjul, varvid delar slungats ut genom kroppen och skadat höger vinge, skevroder och vingklaff.