av Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 16:13
34019, J 34
….
1957-04-08 Haveri vid Muskö.
…
Haveriet inträffade under ett flygpass, som avsåg övning i pejllandning, varvid ff flög som rotetvåa. På 1.100 m höjd uppträdde motorstörning. Återstartningsförsök var resultatlösa, varför ff av rotech uppmanades att hoppa. Till följd av den låga höjden (200 m) hann ff inte fälla huven utan sköt ut sig genom denna. Fask utlöstes inte och ff (2.ffl S-Y S) (GFSU:3) omkom vid nedslaget.
Haveriorsak: Materielfel. Skärning i flödesutjämnarens kullager har orsakat, att bränslet tvingats tryckas genom en överströmningsventil, vilket troligen orsakat snedtömning. Motorstoppet har därefter inträffat till följd av antingen bränslebrist eller ytterligare skada på tankpump. Att fask aldrig utvecklats, har berott på en skada på centrallåset, som uppkommit vid utskjutningen genom huven. Eftersom ff därför aldrig frikopplats från stolen, har bromsskärmen därmed inte kunnat dra ut personskärmen. Dessutom konstaterades, att tidutlösaren innehållit metallspån (troligen tillverkningsfel).
Flygförbud infördes för fpl 34.