34014, J 34

Moderator: Sven-Erik Jönsson

34014, J 34

Inläggav Lars Larsson » 30 sep 2018, 17:14

34014
J 34
Typ: Hawker Hunter F.4 Mk50
Tillverkad av Hawker Siddeley Aircraft co,Blackpool
c/n:
Tillverkningsår: 1956

1956-03-22 Till F18 kod F18-gul E
1956-04-10 Godkänd
1957-10-10 Haveri vid Grödinge,Dalsta.
Okontrollerbart läge vid jaktstridsövning. Ff löjtnant K.J. Walter Wiklund omkom.
1957-12-31 Kasserad, flygplanstypen utgår.

Gångtid: 195
Lars Larsson
 
Inlägg: 3146
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 34014, J 34

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 16:52

34014, J 34

1957-10-10 Haveri vid Grödinge, rv 144, SV Dalsta

Haveriet inträffade under övning i jaktstrid rote mot rote på utgångshöjden 10.000 m. Efter stigning i grupp till 3.000 m höjd skedde uppdelning och fpl har på divergerande kurser rotevis stigit till utgångshöjden. Därefter har rotarna anflugit på F 18 talfyr, varunder 2.roten fått ögonkontakt med 1.roten och svängt in mot denna för anfall, varefter kurvstriden inletts. Ff i fpl nr 4 (34014) har anmodats att anfalla rotech i 1.roten. Ff har kvitterat och påbörjat manövrering mot målet men följde aldrig efter i den upptagning, som rotech gjorde. Vid återsamling har ff inte besvarat anrop i radion. Fpl har inte heller iakttagits av någon av de andra tre. Fpl har i hög fart och i lodrät dykning slagit ned på riksväg 144 och med 10 m marginal undgått att träffa en taxibil på väg med en brådskande transport till Södertälje lasarett. Ff (lt KJV W) (AFT) har följt med fpl och omkom omedelbart.
Haveriorsaken har aldrig kunnat fastställas. Vingklaffarna har varit utfällda 20 grader vid nedslaget. Det är troligt att ff i samband med halvroll med klaffarna utfällda överskridit M 0,9. Fpl har därmed snabbt blivit framtungt och doppat nosen, varvid höjdroder och stabilisator förlorat effektivitet. Manövern har fortsatt i en buntliknande rörelse, varvid ff kan ha förlorat medvetandet och/eller förmåga att manövrera fpl. En telegrafisk varning för att råka in i ovanstående händelseförlopp har faktiskt kommit från England redan 1955-11-03 men har tydligen inte uppfattats som en allvarliga varning! Studier av den engelska förarinstruktionen har visat på klara översättningsbrister i den svenska utgåvan och därför har adekvata ändringar och tillägg införts i SFI.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6422
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 34 Hawker Hunter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst