34046 J 34

Moderator: Sven-Erik Jönsson

34046 J 34

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 feb 2018, 23:53

34046 J 34
c/n B225
Lev 1956-10-04 F8-gC
Godkänd 1956-10-20
Till F18 1960-05-03 som 18-gD
Totalhaveri 1961-11-01 vid Landsort ((609 ggt)
Ffl 2 Bert V.Holmgren (GFSU) omkom vid kollision med vattnet under stridsövning
N.Gotska sandön
Hawker in Sweden säger::
Plats ::Östersjön, 8 distansminuternN Kopparstenarna.
Under övning i formell luftstrid (undanmanöver) med en rote J 34 ur 3/F18 med start kl.13,28
kom rotetvåan under en halvroll in i moln. Roten befann sig vid detta tillfälle ute över Gotska sjön
och efter att 34046 försvunnit i moln har fpl. ej vidare iakttagits. Planet torde ha havererat
omkring 8 distansminuternN Kopparstenarna, varvid Bert V.Holmgren (GFSU) omkommit
.....
..34046 fortsatte brant nedåt och har troligen gått rakt ner i vattnet utan att föraren aktiverat
räddningssystemet.Varken fpl. eller förare har påträffats varför haveriorsaken inte med säkerhet
varit möjlig att fastställa
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6705
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 34046 J 34

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 jan 2019, 20:47

34046 J 34

Totalhaveri 1961-11-01 vid Landsort.....N Gotska Sandön, 15 km N Koppar-stenarna, Östersjön
...
Under övning i formell luftstrid (undanmanöver) med en rote J 34 ur 3/F 18 med start från F 18 kom rotetvåan (34046) under en halvroll in i moln. Roten befann sig vid detta tillfälle ute över Gotska sjön, och sedan fpl försvunnit i moln, har det inte vidare iakttagits. Fpl torde ha havererat 15 km N Kopparstenarna, varvid ff (2.ffl BV H) (GFSU) omkom. När övningen inleddes, skulle rotech ligga främst och rotetvåan 700 m bakom. Rotech uppgift var att förhindra, att tvåan skulle komma i skjutläge. Lägsta höjd skulle vara 2.000 m eller 2.000 m över moln. Efter genomfört anfall skulle förarna byta uppgift. Under stigning konstaterade rotech moln österut på 1.500-2.000 m och angav därför 'markhöjd 4.000 m'. Farten bestämdes till M 0,85. Efter ett första moment, där rotech kommit in i skjutläge, steg roten på sydvästlig kurs till trakten av Nynäshamn. Strax därefter, när roten nått 8.000 m höjd, fick rotetvåan order att svänga till 060 grader och lägga sig som framförvarande. Efter det att rotech anmält, att han var klar att inleda nästa moment och ff kvitterat, påbörjade denne en halvroll, och fpl förvann i en allt brantare dykning i ryggläge ned mot moln. Rotech följde efter i halvrollen, men för att inte komma innanför 34046 avbröt han och skevade upp till rättvänt läge. Han meddelade samtidigt ff i 34046 att denne inte fick gå in i moln. Detta blev aldrig besvarat, utan fpl fortsatte brant nedåt och har troligen gått rakt ned i vattnet, utan att ff aktiverat räddningssystemet.
Haveriorsak: Varken fpl eller ff har påträffats, varför haveriorsaken inte varit möjlig att fastställa med säkerhet.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6705
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 34 Hawker Hunter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst