34028, J 34

Moderator: Sven-Erik Jönsson

34028, J 34

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 apr 2015, 21:51

34028, J 34
Hawker Hunter F Mk 50
Cn B207 built in 1956 vid Blackpool Squires Gate Factory i Dunsford.
Godkänd 1956-08-06
1956-07-20 Lev. F18-röd D

Totalhaveri 1959-08-07 vid F18 , (306 tim)
Kollision med J 34 34036
Asp. Claes Jansson (FFSU) omkom
Kasserad 1959-09-26

Tidning säger:
Flygplan krockade , Två omkom.
Vid en kollision i luften mellan 2 st. Hawker Hunters på 10m höjd över Tullinge på fredagsförmiddagen omkom förarna Ljt A.L.Persson och Flygingenjörskadett C.F.Jansson.
Ljt Persson (i 34036) var ledare för en grupp som landade efter varandra. Ledarflygplanet var nästan framme vid banändan när ett fpl (34028) fört av Jansson, som övade bedömningslandning (fingerat motorbortfall) kom ner ovanifrån.
Av hittills outredd anledning kom de båda planen för nära varandra strax innan ”sättning” och kolliderar.
Vid nedslaget som skedde strax intill banan fattade planen eld och en mindre markbrand uppstod som snabbt släcks av flottiljens brandkår.
FV vädjar till civila ögonvittnen som sett händelsen att sätta sig i förbindelse med dagoff.

IN Memoriam säger:
34028:kollision med 34036, felmanöver
34036:kollision med 34028 på 10m under landning , felbedömning.

F18 boken säger:(s159)
En svår olycka hände 1959 (7/8 ) då ett fpl. under bedömningslandning landade på ett annat fpl., som gjorde ett så kallat ”dåligt vädersvarv” …..(!)..Det innebar att fpl. gjorde en slinga på lägsta höjd i högervarv till bana 24.
Bedömningslandaren (övning med simulerat motorstopp) sjönk från hög höjd direkt till finalen bana 24.
Flygledaren informerade flygförarna, men kunde inte se den slutliga inflygningen till banan.
Bild av nedslaget finns i boken.....(på ena fpl var förarkabinen helt borta)
Önskemål om nytt torn framfördes.....1966 kom en kompromiss?, du får läsa vidare där.

Hawker Hunter i Sverige säger:
Under landning vid F18 kolliderar 2 fpl. i luften (.r-D ,34028,kolliderar bakifrån och uppifrån med g-L (34036) strax före banändan och haverarar till vänster om början av banan
De båda förarna har inte observarat varandra.
10st fpl landade inom 8 min. och 3 olika landningsmetoder praktiserades!
Av radiotrafiken kan förarna ha misstagit sig på turordningen samt även brustit i uppmärksamhet.
TL hade svårt att observera plan i närzonen...
Uppenbara brister i trafikledningen har kraftigt bidragit till haveriet , samt att telefonsamtal till Tl stört uppmärksamheten.
Behov av nytt torn enligt ovan.

Detta var det 18:e och 19:e Thav med J 34 i Fv dittills.
Varav med F18 tillhörigt fpl 14 st!...(F8 dittills 5st.)

Av de ca 48st. Thav med J 34 som totalt under tjänstgöringen till 1968/69 kan sägas:
F18---25st.
F9----12st.
F8-----8st.
F10---3st.
Sen kan ju även ev.34075 F9 inräknas ??

Skulle vara intressant vad haverikommisionen kom fram till ...ibland står vilka som deltog i den, ser tyvärr inte vilka som deltog denna gång
.
Kan DU bidra med mer info?
Bengt Ekbladh
 

Återgå till J 34 Hawker Hunter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron