Sida 1 av 1

32236 A 32A

InläggPostat: 31 jan 2014, 22:39
av Leif Fredin
32236
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.236

Levererat till F 17 1958-02-07
Till CVA 1958-02-13 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1958-02-14

Godkänt 1958-02-21

Klar 1958-02-28
Till F 17 1958-03-03
Märkning 17-gul P
Märkning 17-45. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 17 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1964-11-26
Klar 1964-12-16

Totalhaveri 1972-05-17 vid Vänersnäs (Såtenäs).
Fältflygare 2.grad Sten Erik Karlsson (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1972-07-10. Drifttid total 1714,35 tim. Med motor typ RM5A nr 6060, ebk typ 55 nr 5720.

Re: 32236 A 32A

InläggPostat: 04 feb 2014, 20:34
av Klas Andersson
skanna0002.jpg
skanna0004.jpg
skanna0005.jpg
skanna0003.jpg

Skiss avritad från Haveri rapporten på krigsarkivet
skanna0006.jpg

Re: 32236 A 32A

InläggPostat: 28 apr 2014, 21:31
av Klas Andersson
För ett tag sedan så fick jag ett mail från Piloten ,Sten-Erik Karlsson

Jag bad honom då om möjligt skriva ned sina minnen av Haveriet
Och här kommer nu hans berättelse och några bilder !
mycket intressant tycker jag !
Tack !
skanna0006.jpg
skanna0007.jpg
skanna0008.jpg

skanna0009.jpg
Haveri 1972.JPG
Untitled-Scanned-04.jpg
Untitled-Scanned-10.jpg

Re: 32236 A 32A

InläggPostat: 01 maj 2014, 16:27
av Klas Andersson
Hej Klas!
Som kuriosa, har jag en bild som kommer ifrån Flygvapen Nytt nr 23 1972 (sed 33). Den visar Qvintus 45 dagarna innan haveriet.
Den 13-14 maj 1972 var maskinen utställd med olika vapenalternativ på F10,s flygdagar. Den 17 maj var den sedan skrotad på Vänersnäs.

Hälsningar
Sten-Erik

Haveri 19720001.JPG