32194 A 32A

Moderator: Sven-Erik Jönsson

32194 A 32A

Inläggav Leif Fredin » 30 jan 2014, 16:05

32194
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.194

Levererat till F 6 1957-10-24 (uppbörd)
Till CVA 1957-10-24 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1957-10-30

Klar 1957-11-19
Till F 6 1957-11-19
Märkning 6-blå I (1961-10-12)
Märkning 6-20. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
Överlämnat till F 11 1972-06-16
Märkning 11-53

Totalhaveri 1976-05-03 vid Stigtomta.
Besättningen, ff kapten N. Östen I. Alriksson (FFSU). fnav kapten Bengt A. J. Johansson (AFT) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1977-04-20. Drifttid total 1804,63 tim. Med motor typ RM5A nr 6341, ebk typ 55 nr 5782.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 32194 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 13 mar 2018, 18:54

32194 A 32A
...
32194 var med i Sävåsgruppen 1964...läs vidare::
.....Sävåsgruppen kom till under 1963 och utgjordes av förare ur F6.
Inför flygdagen i maj 1964 hade man låtit märka upp fyra flygplan med en vit fena som pryddes av en Lansen silhuett i röd dayglo med svart utlinjering.
Före uppvisningen uppmärksammades detta av ett högre befäl vilken omgående förbjöd flygning med denna märkning.
Byte till andra flygplan fick bli lösningen. Obekräftade uppgifetr säger att man flög en eller flera repetionsflygningar med märkningen innan den uppmärksammades enligt ovan.
Gruppen, som var en fyrgrupp, hade i sitt program en mycket uppskattad manöver som kallades masken.

Den gick ut på att flyplanen flög på kollon och ettan repektive trean girade vänster, medan tvån och fyran girade höger. Detta skedde växelvis med ganska snabba växlingar varför kollonen såg ut slingra sig fram som en mask.
Gruppens ledare, Ivar Sävås, var en klurig kille som bland annat belönades med en utmärkelse och ett penningpris.
Detta för en uppfinning på 70 talet i syfte att kunna återanvända attackraketer som ej avfyrats efter aptering. Detta medelst en adapterring.
Samt..
viewtopic.php?f=1&t=1056

Sävåsgruppen hade sin uppvisning på flygdagarna på F 6 23-24 maj 1964..F 6, 25-årsjubileum.
Bild på gruppen med den”otillåtna”fenan. ( boken ”Flyget på Karlsborg 1939-1989”...sid 90)
och Lansenboken sid 189
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 31 jul 2019, 16:59, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 32194 A 32A

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 maj 2019, 22:47

32194 A 32A
Om Totalhaveriet 1976-05-03 vid Stigtomta.
Besättningen, ff kapten N. Östen I. Alriksson (FFSU). fnav kapten Bengt A. J. Johansson (AFT) räddade sig med fallskärm.
...
OFYL 1118..om haveriet med 32194
.Totalhaveri 1976-05-03 vid Stigtomta.
Besättningen, ff kapten N. Östen I. Alriksson (FFSU). fnav kapten Bengt A. J. Johansson (AFT) räddade
sig med fallskärm.
...
Det var start från bana 27 , för ombasering till Heden.,med extra tank,
Läs mer på OFYL 1118.!
...OFYL = stod för..Orientering för Flygsäkerhetstjänsten
...
Vid eftersök visar det sig att en fallskärm försvunnit/stulits?
Fpl slog ner på en åker och sönderdelades men fattade inte eld.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst