Sida 1 av 1

32121 A 32A

InläggPostat: 28 jan 2014, 13:39
av Leif Fredin
32121
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.121

Levererat till F 7 1957-04-24 (uppbörd)
Till CVA 1957-04-24 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1957-05-13

Påbörjad 1957-05-13
Klar 1957-05-16
Till F 7 1957-05-16
Till CVV för reparation.
Påbörjad 1958-09-09
Klar 1958-10-23

Totalhaveri 1961-06-09 10 km öster Säffle. Kollision med 32030. Märkning 7-röd N.
Fältflygare 1.grad K. Ö. R. Hedlund (FFSU) räddade sig med fallskärm, fnav 1.grad Lars S. Fasth (FFSU) omkom.

Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6296, ebk typ 53 nr 5582

Re: 32121 A 32A

InläggPostat: 04 mar 2015, 17:26
av Bengt Ekbladh
32121..A 32A
…..
Totalhaveri 1961-06-09 10 km öster Säffle. Kollision med 32030. Märkning 7-röd N.
Fältflygare 1.grad K. Ö. R. Hedlund (FFSU) räddade sig med fallskärm, fnav 1.grad Lars S. Fasth (FFSU) omkom.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6296, ebk typ 53 nr 5582

Totalhaveri 1961-06-09 10 km öster Säffle. Kollision med 32030.

Det var övning i luftstrid på 2-4000m över Värmlandsnäs.
32121 och 32030 kolliderar 6 km sö Säffle,över Sulereds gård, vid 12 tiden på fredagen.
Planen slår ner i skogen vid västra Uggelsäter,en mindre brand uppstår som släcks av Säffles brandkår.
Hedlund landar på! gården Lillberget,fallskärmen blir hängande på hustaket.
Fasths fallskärm utvecklar sig inte helt utan han föll i hög hastighet mot marken och hamnar i ett skogsparti, med stolen i närheten.
Var hamnade planen?
Osäker vilket som hamnade var Men:
Ena planet som föll vid västra Uggelsäter passerade en traktor på 30m (2 jordbruksarbetare ombord på den),
Klyver en harv och hamnar i skogskanten.
Andra planet hamnar vid Jons rönning 50m från huset.

Re: 32121 A 32A

InläggPostat: 03 jun 2019, 13:42
av Bengt Ekbladh
32121 A 32A

Läs mer om Totalhaveriet 1961-06-09 10 km öster Säffle. Kollision med 32030

http://www.tjelvar.se/fv/fv1961-3.htm