Sida 1 av 1

32071 A 32A

InläggPostat: 26 jan 2014, 11:13
av Leif Fredin
32071
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.071

Levererat till F 17 1956-12-20 (uppbörd)
Till CVA 1956-12-20 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.

Godkänt 1957-01-31

Påbörjad 1957-02-04
Klar 1957-01-30
Till F 17 1957-01-30
Märkning 17-blå L

Haveri 1959-03-11. Märkning 17-blå L

F 17 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1960-11-01
Kklar 1960-12-16
Märkning 17-17. Ommärkning enligt fo A nr 11 daterad 1964-05-11 gällande från och med 1964-06-01
F 17 flottiljverkstad för H-tillsyn.
Påbörjad 1966-07-12
Klar 1966-08-26

Totalhaveri 1971-05-06 vid Torkö.
Besättningen, ff löjtnant N. Christer Kindblad (FFSU), kontrollmek vapenmästare L. A. Possung räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1971-08-06. Drifttid total 1804,43 tim. Med motor typ RM5A nr 6045, ebk typ 55 nr 5760.

Re: 32071 A 32A

InläggPostat: 01 apr 2016, 20:32
av Bengt Ekbladh
32071 A 32A F17-17

””Totalhaveri 1971-05-06 vid Torkö.
Besättningen, ff löjtnant N. Christer Kindblad (FFSU), kontrollmek vapenmästare L. A. Possung räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1971-08-06. Drifttid total 1804,43 tim. Med motor typ RM5A nr 6045, ebk typ 55 nr 5760. ””

Om haveriet kan läsas i SFT 6/2006 sid 40—43.
Efter start F17.
Bla: efter motorstopp och återstartförsök beslutas , vi hoppar,
Man tror det herrelösa planet går mot Karlskrona, men ser sen att det går mot ett stensbrott vid Torkö.
(det man då inte vet är att sprängförrådet nyss blivit ”sprängdfyllt”)

Nåväl det herrelösa planet slår ner i skogen där bakom , plöjer en fåra i skogen och fortsätter ut i Djupa Sund mellan Torkö och Vagnö, sjunker på 5m djup.
Planet 32071, bärgas 12/5 1971

Som sagt för vidare läsning kolla SFT 6/2006 sid 40—43.