Sida 1 av 1

32504 J 32B

InläggPostat: 10 feb 2015, 23:49
av Johnny Comstedt
32504
J 32B
Typ SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.504
Tillverkningsår 1957
1957 / 1958 hos SAAB för utprovning av teleutrustning
1958-09-08 Till FC
Godkänd 1958-10-02
Till F 12
Uthyrt till SAAB
1959-02-27 Totalhaveri vid Malexander under utprovning av styrautomat

Re: 32504 J 32B

InläggPostat: 11 feb 2015, 20:47
av Bengt Ekbladh
32504 J 32B
1959-02-27 Totalhaveri vid Malexander under utprovning av styrautomat .

ff Lt . U.T. Frieberg (Pfl) hoppar i M 0,8...spaklåsning
32504 kasseras 1959-04-22

Re: 32504 J 32B

InläggPostat: 11 feb 2015, 21:04
av Johnny Comstedt
Jag har lite svårt att förstå den militära logiken:
Flygplan totalhavererar och blir till skrot.
Nästan två månader går innan planet kasseras.
I nästan två månader har man alltså haft "godkänt skrot".
Kunde man inte fatta att ett plan som blivit till skrot kunde kasseras med en gång? :?

Re: 32504 J 32B

InläggPostat: 11 feb 2015, 21:28
av Bengt Ekbladh
Militära logiken!

Haveri-kommissionen / FV ville nog först ta reda på vad som orsakade haveriet.
Att planet redan var skrot och inte kunde repareras var nog inte så viktigt.
Att kassera "på papperet",(totalhavererade plan) var väl en bagatell , bara en avskrivning på papperet... för bokföringen.

Det finns ju ex. att ett plan kasserats men efter en tid "kasseringen upphör"...
Eller att efter kassering planet flugit dagar efter.
Det är nog vad man säger bokföringsteckniskt och inte något som hände just den dagen.
Flottiljen tog nog itu med kassering när man tyckte sig ha tid.

Eller finns andra förklaringar?
mvh Bengt

Re: 32504 J 32B

InläggPostat: 11 feb 2015, 21:35
av Johnny Comstedt
Tack Bengt :-)