29976 S 29C

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29976 S 29C

Inläggav Leif Fredin » 17 jan 2014, 13:12

29976
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.976

Levererat till F 11 1956-02-20
Godkänt 1956-03-01
Till CVM 1956-08-24. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-29, klar 1956-09-14
Till F 11 1956-09-14
Överlämnat till F 21 1960-09-01
F 21 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1962-03-12, klar 1962-03-28

Haveri 1967-06-19 vid F 21
Ff fdir Bo Norén oskadad.

Kasserat 1967-10-06 med motor typ RM2 nr 5353. Till F 21 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29976 S 29C

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 mar 2016, 20:45

….....Haveri 1967-06-19 vid F 21.....Ff fdir Bo Norén oskadad.

[b]Buklandning [/b]säger vissa uppgifter.
””Kasserat 1967-10-06 med motor typ RM2 nr 5353. Till F 21 förfogande som övningsobjekt i brand- och räddningstjänst.
Finns uppgifter om 29976 s sista leverne?
….
Tillägg:
""Vid kontrollflygning och efter kontroll av stallegenskaperna, togs ställ och klaff in. Indikeringen visade låst ställ i infällt läge. Vid fart 600 km/tim, höjd 1.200 m, hördes en kraftig knall i fpl. Mekanisk indikering för höger huvudställ stod då i ett mellanläge. Ff i annat fpl konstaterade att höger landställslucka var upptryckt mot vingen och att höger landställ endast rörde sig 5-10 cm vid utfällning. Ff bedömde att nödutfällning icke borde tillgripas pga risk för att övriga landställ ej skulle kunna fällas in igen om ej höger huvudställ gick ut. Ff buklandade på gräsfältet vid sidan av banan med luftbroms ute. Betydande skador på fpl uppstod. Ff (fdir B N), (AFT:1), undkom utan skador. Ff har ej följt SFI betr nödutfällning av landställ pga att ff tänkt fel och förväxlat följden av nödutfällning landställ, dels med trycklöst hydraulsystem och dels med tryck i systemet. Vid trycklöst hydraulsystem kan ej stället fällas in. Efter bärgning av flygplanet konstaterades att beslag som påverkar spärren för landställets låshake brutits sönder varför höger landställs lås ej kunnat öppnas. Vid nödutfällning av landställ påverkas låshaken mekaniskt. Om ff hade följt SFI och nödutfällt landställ hade stället fällts ut och låst.""
kolla..
http://flygplanshistorik.se/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst