29921 S 29C

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29921 S 29C

Inläggav Leif Fredin » 16 jan 2014, 09:52

29921
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.921

Levererat till F 11 1954-10-01
Godkänt 1954-10-12

Totalhaveri 1954-12-14 vid Vadsbro. Kollision i luften med J 29F nr 29544. Märkning 11-gul E
Gångtid total 42 tim, antal flygningar 54 st.
Motor typ RM2 nr 5582, gångtid total 42 tim,
Ff löjtnant Sten-Ove. Frösell omkom

Vid omskolning till fpl typ 29 sammanstötte vid 10-tiden under ett pass av avancerad flygning (looping) lärarens fpl och elevens på omkring 4000 m höjd, varvid explosion inträffade. Besättningarna omkom. Fpl splittrades i luften.

Haveriet inträffade under ett övningspass avseende kontroll av avancerad flygning, varvid elev- och lärarfpl kolliderade. Båda ff (FFSU) omskolning med omkr 23 t på fpl 29, resp FFSU med omkr 50 t fpl 29) omkommo. Fpl splittrades i luften.
Den anbefallda kontrollen skulle tillgå så, att läraren skulle följa eleven efter att ha beordrat viss manöver. Läraren skulle där¬vid ligga som rotetvåa i anfallsgruppering och med omkring 50 m mellan¬rum. Beordrad ingångshöjd för looping, som eleven utförde för första gången, var 2-3000 m.

Orsaken till kollisionen har icke kunnat fastställas. Det har dock kunnat konstateras, att elevfpl flugit på lärarfpl från vänster sida och snett uppifrån-bakifrån samt med c:a 90° lutning åt höger I förhållande till lärarfpl. Flygkropparnas översidor ha därvid träffat varandra och stjärtpartierna kilats samman. Kollisionen har inträffat på ungefär 4000 m höjd. Med hänsyn till att ingångshöjden för looping anbefallts till 2000-3000 m och att fpl minuterna innan kollisionen setts påbörjat en looping på c:a 2000 m höjd, är det mycket sannolikt, att kollisionen inträffat i den övre delen av en looping.

Anledningen till att elevfpl flugit på lärarfpl kan ha varit någon av följande.
a) Bränsleåtgången till tidpunkten för kollisionen bör ha varit omkr 1400 l. Om någon av ff glömt att slå till vingtankarna, kan därför motorstopp ha inträffat med kollision som följd. Denna orsak bedömes dock som mycket osannolik.
b) Eleven kan ha vikt sig och råkat i g-stall på toppen av en looping eller oförmodat ha fällt ut luftbromsarna, varvid läraren först flugit förbi eleven och sedan minskat farten så mycket, att eleven flugit på honom. Fpl olika lutning vid kollisionen (90°) kan i så fall ha orsakats av att någon av ff plötsligt sett den andra och försökt svänga ifrån.
c) Läraren kan ha bländats av solen och tappat eleven under en loopingrörelse samt gjort en topproll för att komma ifrån eleven. Han kan därvid ha blivit upphunnen av eleven, om denna legat strax bakom. Detta kan förklara lutningsskillnaden vid kollisionen. För sistnämnda teori, vilken torde vara den sannolikaste, talar även att läraren vid en minuterna tidigare utförd looping har legat med eleven mellan sig och solen samt att vid tillfället mycket besvärande solbländning rådde.

Kasserat 1955-03-19 med motor typ RM2 nr 5582.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst