Sida 1 av 1

29908 S 29C

InläggPostat: 15 jan 2014, 10:14
av Leif Fredin
29908
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.908

Levererat till F 11 1954-06-11
Godkänt 1954-07-16
Överlämnat till F 21 1954-10-19
Till CVV 1955-11-29. Modifiering, bl a ändring av vinge till E-utförande.
Påbörjad 1955-12-05, klar 1955-12-28
Till CVM 1956-07-02. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-07-30, klar 1956-08-28
Till F 21 1956-08-28
F 21 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1957-11-18, klar 1958-01-14
Märkning 21-röd B (1959-05-26)

Haveri 1960-01-08 vid Porsiforsen, 80 km nordväst Boden. Kollision med 29928. Märkning 21-röd B
Fältflygare 2.graden A. Ingvar Andersson (GFSU) omkom.

Kasserat 1960-05-09

Re: 29908 S 29C

InläggPostat: 26 okt 2018, 20:47
av Bengt Ekbladh
29908 S 29C
….
Om haveriet mellan 29908 o 29928,..1960-01-08 Porsiforsen... samt 29961....som efter splitter landar ua F21
....
(från fb)
""Fredagen den åttonde januari 1960, en klar och kall januaridag, kolliderade två S 29 C Tunnan från F 21 vid Porsi och dödsstörtade. Fältflygarna Bo Valdemar Elmlund och Anders Ingvar Andersson omkom omedelbart vid kollisionen. En tredje S 29 Tunnan som flögs av fältflygare Harry Edman var inblandat i kollisionen, men den fick bara mindre skador så han kunde ta sig hem till F 21 igen.
En man som stod uppe på den nya kraftverksdammen som byggdes då såg när två S 29:or kom ganska tätt på låg höjd. Två män ute på isen sysselsatta med arbeten för Vattenfalls räkning blev ögonvittnen till olyckan. Planen kom uppför älven, när de passerade männen vippade de långsamt med vingarna från ena sidan till den andra. Plötsligt såg männen hur planen törnade ihop och en bit från åtminstone det ena planets vinge slets bort och planet störtade snett ner mot isen. Nedslaget följdes av en våldsam explosion, allt blev bara rök eld och splitter. Det andra planet slog ner cirka 40 meter från Tilly Jakobssons hus. Skolbarnen hade just avslutat skoldagen och flertalet av barnen hade hunnit lämna lokalen. Folkskollärare Kalle Sandberg befann sig i lägenheten när han hörde smällen. När han tittade ut såg han ett stort svart moln stiga upp och eldkvastar kastades upp mot himlen. Han ropade till sin fru att ringa polisen samtidigt som han rusade ut för att hindra barnen från att gå ner till olycksplatsen. Över allt flammade det upp eld, på älven, på strandkanten och i trädtopparna.
En flicka från Kuouka som väntade på skolbussen ute på skolgården blev jätterädd av den fruktansvärda explosionen. Hon minns än idag det kraftiga ljusskenet, den kraftiga explosionen och att fönstren skallrade på skolbyggnaden. Hon mins sotfläcken ute på älven som blev kvar när flygplanet gick igenom isen. Hon minns att när allt blev tyst igen var det någon som öppnade ett fönster på skolan. En kvinna berättar att hon gick i 3:an när flygolyckan hände. De var på väg ut på skolgården, hon har en strak minnesbild av ett dån, en starkt smäll och en rökpelare. Deras lärare Kalle Sandberg försökte lugna dem, de rusade ut på backkanten för att se vad som hänt på älven. Där var en mörk fläck och skräp utspritt på snön där flygplanet hade gått igenom isen. Några av pojkarna rusade ner på isen och skulle se vad det var som låg utspritt. Sedan berättade de att de sett delar av människor.
Tilly Jakobsson och Amanda Pettersson satt vid köksbordet och drack kaffe när de hörde en fruktansvärd explosion, alla fönster i huset krossades och glasbitarna yrde runt i köket och tavlorna föll ner från väggarna. De skulle gå till missionshuset, men de stannade kvar i köket och tog skydd på golvet. De hade inte den blekaste aning om vad som hade hänt men de trodde att kriget hade brutit ut. Det var en fruktansvärd anblick vid Tillys hus när Johan Sundén kom fram till huset. Väggarna var svarta av sot, och på fasaden hade splitter och en motordel från flygplanet kilats fast mellan bräderna. Tillys åttaåriga son Anders brukade leka på gårdsplanen vid den här tiden på dagen, men han hade fått en impuls att han skulle gå till isbanan vid skolan. Det blev hans räddning, ute på gårdsplanen hade han aldrig haft en chans att överleva i splitterregnet. Vid missionshuset låg det fullt med splitter runt husen och nästan ända upp till landsvägen. Bernt Nilsson var på väg in på gårdsplanen hos Tilly med sin bil när flygplanet slog i marken. Splitter föll som snöflingor och bilen sotades ner, hade han hunnit stiga ur bilen är det inte säkert att han hade överlevt splitterregnet.

Läs mer om haveriet, med tidningsklipp och mer uttalanden...
sid 85-89 på
http://www.flygmuseetf21.se/pdf/2020/Fl ... iguvPk8Oe8