Sida 1 av 1

29905 S 29C

InläggPostat: 15 jan 2014, 10:10
av Leif Fredin
29905
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.905

Levererat till F 11 1954-11-01
Godkänt 1954-11-17
Till CVV 1955-11-16. Modifiering, bl a ändring av vinge till E-utförande.
Påbörjad 1955-11-22, klar 1955-12-07
Till F 11 1955-12-07
Till CVM 1956-09-28. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-09-29, klar 1956-10-13
Till F 11 1956-10-15
Till CVV 1960-11-17. Reparation
Påbörjad 1960-11-17, klar 1960-11-29

Totalhaveri 1961-03-09 vid F 1. Märkning 11-gul P
Ff kadett Torgel Hagelin oskadad

Bild

Kasserat 1961-09-12

Re: 29905 S 29C

InläggPostat: 27 okt 2018, 18:55
av Bengt Ekbladh
29905 S 29C
...
Totalhaveri 1961-03-09 vid F 1. Märkning 11-gul P
Ff kadett Torgel Hagelin oskadad
enl....http://www.svfplhist.com/index.htm?s=div/uppdat.htm
Under enskilt fotouppdrag tog ff ut fotoluckorna och hörde sedvanligt "brum". Då brummet fortsatte tog ff in luckorna men brummet fortsatte att öka i styrka samtidigt som skakningar uppträdde. Bakre lagertemp steg till 200° C. Ff drog av gasen till tomgång och gjorde en bedömningslandning från 1.500 m höjd. Ff tyckte under svängen att avståndet till banan blev för stort och brantade till svängen och sänkte nosen för att hålla farten varvid farten sannolikt ökad. Utfällningen av landstället blev fördröjd pga att ff först försökte på normalt sätt men fick fullfölja med hjälp av nödreglaget. Fpl tog mark strax efter banans mitt. Ff kuperade ej motorn. Fpl studsade några gånger och satte sig 200 m från banänden. Försöken att bromsa med hjulbromsarna hade ringa verkan. Fpl rullade in i utrullningshindret med en fart över 200 km/t och bärlinans infästning slets loss pga felaktigt mtrl. Pga att bärlinan skar ned djupt i fplkroppen framför fenan, har en kraftig uppbromsning skett. Fpl stannade 175 m bortom hindret, 20 m före invallningen mot Mälaren och nära en PN-52. Ff (kadett TA H) oskadad. Motorstörningarna har berott på ett turbinskovelbrott pga utmattning. Rotorn har blivit snedbalanserad och bakre rotorlagret har skurit.
Bilder: Utrullningsnätet, utgångshål turbinskovel, radarvagn PN-52 m märken efter nätet.