Sida 1 av 1

29903 S 29C

InläggPostat: 15 jan 2014, 10:07
av Leif Fredin
29903
S 29C
Typ SAAB 29C
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.903

Levererat till F 11 1954-04-30
Godkänt 1954-05-11
Till CVV 1955-11-11. Modifiering, bl a ändring av vinge till E-utförande.
Påbörjad 1955-11-15, klar 1955-11-29
Till F 11 1955-11-29
Till CVM 1956-08-20. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-08-24, klar 1956-09-07
Till F 11 1956-09-07

Totalhaveri 1958-10-03 vid landning F 7. Märkning 11-blå C
Ff Tord Gunnar Holst oskadad

Kasserat 1958-11-21

Re: 29903 S 29C

InläggPostat: 27 okt 2018, 19:05
av Bengt Ekbladh
29903 S 29C

Totalhaveri 1958-10-03 vid landning F 7. Märkning 11-blå C
Ff Tord Gunnar Holst oskadad

enl.
Efter påbörjad pejllandning från 3.000 m och uppnådd marksikt utfördes ett normalt landningsvarv åt höger. Landställ och vingklaff fälldes ut (startläge) på medvindslinjen. Insvängningen till finalen skedde under flack plané från 200 m höjd och klaffutslaget ökades till 40° (fullt utslag). Under den fortsatta planén fick fpl på 75 m höjd och 275 km/tim en rolltendens åt höger. Denna sökte ff häva genom att ge markant motskevning ("nästan fullt skevroder") samt sidoroderutslag åt vänster men rolltendensen övergick då till "vikning". Ff förde fram spaken och ökade gasen. "Vikningen" hävdes, men höjden var då så låg att fpl tog mark 300 m minus banan, rullade över en klövervall och in på fältet. Noshjulet slogs av och höger landställsben bräcktes vid passage av en landsväg. Utrinnande bränsle antändes men elden bekämpades snabbt. Ff (TG H) oskadad.
Orsaken till haveriet har varit att ff givit felaktiga roderutslag för att häva rolltendensen. Uppkomna rollstörningar vid landningsklart fpl skall motverkas i första hand med sidoroderutslag åt motsatt håll (topproder)
....
Vissa säger att det inträffade 1958-10-02....komentar?