Sida 1 av 1

29156 J 29A

InläggPostat: 09 jan 2014, 12:57
av Leif Fredin
29156
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.156

Levererat till F 16 1952-05-27
Godkänt 1952-06-05

Totalhaveri 1952-08-25 vid landning F 16. Märkning 16-blå B
Gångtid total 9,4 tim.
Motor typ RM2 nr 5082, gångtid total 9,4 tim.
Ff löjtnant Rolf Sarder (AFT) omkom.

Kasserat 1953-02-16 med motor typ RM2 nr 5082

Re: 29156 J 29A

InläggPostat: 25 jan 2017, 20:49
av Bengt Ekbladh
29156 J 29A
...
Totalhaveri 1952-08-25 vid landning F 16. Märkning 16-blå B

Haveriet inträffade under landning efter ff andra inflygningspass på fpltypen. Föraren har sannolikt under senare delen av sista svängen haft låg fart och icke gått rakt ut på landningslinjen. Anledningen härtill kan ha varit, att föraren varit sysselsatt med utfällning av vingklaffarna. Då fpl kommit vid sidan av landningslinjen har ff sökt föra fpl tillbaka genom att ansätta höger sidoroder. Härvid gick fpl i spin från c:a 200 m höjd och totalhavererade.....Ff (lt R S), (AFT), omkom.

==Lt Rolf G.V.Sarder (AFT) ...<in Memoriam säger::Landningshaveri ,vikning och spinn på 200m höjd.
Nedslagsplast:: F16 N. Vallsgärde.
http://www.svfplhist.com/29/29156.jpg

Re: 29156 J 29A

InläggPostat: 25 jan 2017, 21:26
av Lars Sundin
Jag undrar om detta inte var det första landningshaveriet med 29:an i FV. Det blev fler och andra piloter blev vettskrämda men klarade sig och planet. Det tog litet tid innan kunskapen om hur man rätt skulle behandla rodren i planén blev spridd. Själv tror jag det stora möjliga klaffutslaget var avgörande; det reducerades så småningom. Se t ex http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011 ... fader.html samt min blogg https://larsan13.wordpress.com/2011/11/ ... averierna/

Se även ett talande klipp från sajten för Försvarets Telehistoriska Samlingar:

"1952, 25 augusti: Det första haveriet i förbandstjänst med J 29 där föraren omkommer inträffade vid inflygning för landning på F 16. Förare var löjtnant Rolf Sarder och haveriet det första av liknande haverier eller svåra tillbud innan man uppmärksammat de speciella krav planet ställde på ”ren” flygning."