29156 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29156 J 29A

Inläggav Leif Fredin » 09 jan 2014, 12:57

29156
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.156

Levererat till F 16 1952-05-27
Godkänt 1952-06-05

Totalhaveri 1952-08-25 vid landning F 16. Märkning 16-blå B
Gångtid total 9,4 tim.
Motor typ RM2 nr 5082, gångtid total 9,4 tim.
Ff löjtnant Rolf Sarder (AFT) omkom.

Kasserat 1953-02-16 med motor typ RM2 nr 5082
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29156 J 29A

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jan 2017, 20:49

29156 J 29A
...
Totalhaveri 1952-08-25 vid landning F 16. Märkning 16-blå B

Haveriet inträffade under landning efter ff andra inflygningspass på fpltypen. Föraren har sannolikt under senare delen av sista svängen haft låg fart och icke gått rakt ut på landningslinjen. Anledningen härtill kan ha varit, att föraren varit sysselsatt med utfällning av vingklaffarna. Då fpl kommit vid sidan av landningslinjen har ff sökt föra fpl tillbaka genom att ansätta höger sidoroder. Härvid gick fpl i spin från c:a 200 m höjd och totalhavererade.....Ff (lt R S), (AFT), omkom.

==Lt Rolf G.V.Sarder (AFT) ...<in Memoriam säger::Landningshaveri ,vikning och spinn på 200m höjd.
Nedslagsplast:: F16 N. Vallsgärde.
http://www.svfplhist.com/29/29156.jpg
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 23 jan 2018, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 29156 J 29A

Inläggav Lars Sundin » 25 jan 2017, 21:26

Jag undrar om detta inte var det första landningshaveriet med 29:an i FV. Det blev fler och andra piloter blev vettskrämda men klarade sig och planet. Det tog litet tid innan kunskapen om hur man rätt skulle behandla rodren i planén blev spridd. Själv tror jag det stora möjliga klaffutslaget var avgörande; det reducerades så småningom. Se t ex http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011 ... fader.html samt min blogg https://larsan13.wordpress.com/2011/11/ ... averierna/

Se även ett talande klipp från sajten för Försvarets Telehistoriska Samlingar:

"1952, 25 augusti: Det första haveriet i förbandstjänst med J 29 där föraren omkommer inträffade vid inflygning för landning på F 16. Förare var löjtnant Rolf Sarder och haveriet det första av liknande haverier eller svåra tillbud innan man uppmärksammat de speciella krav planet ställde på ”ren” flygning."
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst