29109 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29109 J 29A

Inläggav Leif Fredin » 07 jan 2014, 12:25

29109
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.109

Levererat till F 13 1951-12-10
Godkänt 1952-01-22

Totalhaveri 1952-10-27 vid Arkösund. Märkning 13-gul G
Gångtid total 105 tim, antal flygningar 163 st.
Motor typ RM2 nr 5133, gångtid total 26 tim
Ff överste Lennart Peyron räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1953-01-19 med motor typ RM2 nr 5133 ’
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29109 J 29A

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 mar 2016, 18:55

29109 J 29A
"Totalhaveri 1952-10-27 vid Arkösund. Märkning 13-gul G"

1952-10-27
Slätbaken, 50km SE F 13 Bråvalla, Norrköping
Manoeuvring (airshow, firefighting, ag.ops.
Engine failure. The Inspector for Flight Safety from the Air-Staff, L. Peyron, ejected successfully.
First successful ejection from a J 29.

Hopp i nöd o lust säger::””1:a utskjutningen från J29 utfördes av IFYL !, motorstörning””
”IFYL ”== Flygsäkerhetsinspektören
Bengt Ekbladh
 

Re: 29109 J 29A

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jan 2017, 21:38

29109 J 29A
"Totalhaveri 1952-10-27 vid Arkösund. Märkning 13-gul G"
....
Plats:Arkösund, Slätbaken, 50km SE F 13 Bråvalla

Under inflygning, varunder ff övade branta svängar, flygning till under MKrit samt flygning med urkopplad servostyrning, uppstod på 1.000 m höjd kraftiga skakningar i fpl, samtidigt som dragkraften nedgick och lagertemp gick upp till 190° tydande på trolig motorskärning. Ff (öv L P) steg med utnyttjande av överskottsfarten och lämnade fpl med fallskärm. Fpl slog i en klipphäll vid stranden på ön Brandskär och splittrades helt. Märken på fpldelar och i klipphällen tyder på att fpl med hög fart först slagit i vattnet med höger vinge, vilken avslitits. Fpl har sedan med stjärtparti och motor slagit i klipphällen och motorn har slungats ca 300 m och hamnat på 6 m djupt vatten på andra sidan ön. Ca 3/4 av fpldetaljerna var utspridda i sjön, resten låg utspritt över ön. Motorn hade legat 9 dygn i sjön innan den hittades.
Haveriet orsakades sannolikt av skärning i motorns främre lager. Detta var 1:a utskjutningen från J 29 och utfördes av IFYL (Flygsäkerhetsinspektören).
(med bild av nedslagsplatsen)
http://www.svfplhist.com/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst