29627 J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29627 J 29B/F

Inläggav Leif Fredin » 19 dec 2013, 14:24

29627
J 29B
J 29F “Bastard”
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.627

Levererat till F 9 1954-12-06
Godkänt 1954-12-17

Haveri 1955-10-13. Märkning 9-blå D
Motor typ RM2 nr 5615.
Ff fältflygare 2. gr Franzén, AFT oskadad

Nödlandning på betåker vid Rynge i Skåne efter desorientering.
Fpl nosställ bröts av och en del skador uppkom i nosen.

Beräknade kostnader för iståndsättande
5000:- kr

Haveriet har orsakats av nödlandning p g a bränslebrist efter desorientering. Ff har under luftstrid fått avbrott i sin radiomottagning och därvid oavsiktligt lämnat förbandet. Detta var mindre lämpligt, emedan han därigenom omintetgjorde den hjälp som han kunde fått från övriga medlemmar i förbandet. Sedan ff släppt förbandet planerade han att gå till Säve för att landa där. Detta bedömande var felaktigt eftersom han därigenom gick mot en plats med relativt dåligt väder. Radioförbindelsen försämrades så att han kunde riskera att helt förlora den. Under sådana förhållanden skall man jml OSF mom 129 gå till plats där man med säkerhet kan landa. Vädret vid startplatsen var 700 m molnundersida och sikt 10 km och dessutom inte helslutet varför ff bort återvända dit. Navigeringen mot avsedd landningsplats utförde ff med hjälp av frp dock utan att erhållit ett säkert mini-mum och utan att ha hört fyrens stn-signal. Under sådana förhållanden måste det anses synnerligen omdömeslöst att inte utföra kontroll med hjälp av fpl kompasser. Ff åtgärd att plocka isär anslutningskontakten för att avhjälpa radiofelet har medfört att han helt förlorat radioförbindelsen och lämpligheten av liknande åtgärder i en sådan situation kan starkt ifrågasättas. Vid nödlandningen utvalde ff först en stubbåker som nödlandnings-fält. Under utflygningen från fältet tittade ff inte på sin kompass och visste därför inte vilken kurs han skulle svänga till för att komma tillbaka mot fältet. Om sikten är så dålig att man under ett landningsvarv inte hela tiden kan hålla fältet i sikte bör man använda kompassen som hjälp. Ff kunde nu inte finna fältet utan tvingades nödlanda rakt fram på en avsevärt kortare betåker. Den av ff relaterade metoden vid nödlandningen – avsiktligt stall och genomsjunkning från c:a 5 m höjd – synes vara alltför riskabel och chansartad med denna flygplanstyp för att kunna tillrådas.
Under utredningen har framkommit, att samtliga tillfrågade ff ofta ha varit utsatta för att få in en felaktig fyr under försök att ställa pejlmottagaren mot en av FV långvågsfyrar. Genom lägeskontroll med hjälp av annan navmetod har emellertid felnavigering kunnat undvikas. Det är dock angeläget att en snar omläggning av radiofyrfrekvenserna till renarefrekvensområden äger rum

F 10 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-13, klar 1956-03-14
Överlämnat till F 8 1956-06-12

Till SAAB 1956-06-12. F-mod. På grund av brist på motorer typ RM2B skulle fpl användas som J 29E tills motorbyte till RM2B skett. Klar 1956-08-22. Bastard

Överlämnat till F 4 1956-10-12
Till CVM 1956-12-19. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1956-12-20, klar 1957-01-17

Till CVV 1958-10-29. Komplettering av bastardfpl till 29F.
Påbörjad 1958-11-15, klar 1958-12-12
Levererat 1958-12-17
Märkning 4-blå M (1959-12-15)
Till CVV 1960-05-20. Reparation.
Påbörjad 1960-08-05, klar 1960-09-21
F 4 flottiljverkstad; H-tillsyn. Påbörjad 1961-02-10, klar 1961-03-07
Försålt till Österrike enl FF kontrakt NK 25087 av den 17/9 1962
F 4 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1963-01-07, klar 1963-02-05
Överlämnat till ASF 1963-03-08 fvb Österrike
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29627 J 29B/F

Inläggav Lars Larsson » 08 okt 2015, 06:52

I tjänst hos 2.Sta/JaBoGeschw som Röd L

Haveri 1964-10-20 vid Orech,Tjeckoslovakien.
Nödlandar på åker tillsammans med Röd E (29559) på grund av desorientering och bränslebrist.
Ff Wachtmeister Johann Kemetinger klarar sig oskadd.


Mer finns att läsa här:
http://www.gotech.at/saab_j29f_tunnan.htm#Red%20E

I artikeln skrivs det om Röd E och Röd F, men det är alltså Röd E (29559) och Röd L (29627) som det handlar om.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst