29620 J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29620 J 29B/E/F

Inläggav Leif Fredin » 18 dec 2013, 15:37

29620
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.620

Levererat till F 9 1954-11-17
Godkänt 1954-11-29

Till CVV 1956-02-17. E-mod.
Påbörjad 1956-02-23, klar 1956-03-07

Till SAABL 1957-08-07. F-mod, klar 1957-09-11

Märkning 9-röd R (1959-05-19)

Till CVV 1960-02-05. H-tillsyn.
Påbörjad 1960-02-10, klar 1960-03-15

Haveri 1961-11-15 vid landning bana 36, F 9, Säve. Märkning 9-röd R
Gångtid totalt 968 tim.
Motor typ RM2B nr 5658
Ff kadett Hédi Mankai (TIS); Tunisien oskadad

Kasserat 1962-01-30
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29620 J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 dec 2016, 17:34

29620 J 29B J 29E J 29F

4 Tunisiska piloter utbildades på J 29 vid F9 / Säve, 1:a div 1961-62, dessa var::
fänrik Touhami Machta
serg. Ridha Turki
kad. Hedi Gallala och Hedi Mankai.

En malör inträffade då en av kadetterna överstegrar J 29F 29620 märkt röd R..med totalhaveri som följd.
Det inträffar 1961-11-15 vid landning F9 och hänfördes till ”bristande rutin”...hans 8:e flygpass...
Men han klarade sig oskadd.
Examen var i april 1962,(620426) fänriken hade 75 flygtimmar och de övriga 60 timmar.

Bild av haveriet:...Funkar INTE nu som synes!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 492&type=3


viewtopic.php?f=1&t=48&p=28439&hilit=29620&sid=a6740b403b5ef721f6fe50dc06cdccd6#p28439
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 30 jan 2019, 18:38, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 29620 J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 dec 2017, 22:17

29620 J 29B J 29E J 29F

Röd Rudolf störtade ..611115
Några kommentarer/ögonvittnen säger::
Snarare förstördes vid en misslyckad landning med en Tunisisk pilot under utbildning.

Hedi Mankai kvaddade 29:an genom starta ebk vid sättning på banan så den ställde sig på nosen och med värdens fart plöjde utanför banan och total kvaddades

Jag låg på medvinden med en annan Tunisier. Som jag uppfattade och såg Mankais landning så var det en galopp vid sättningen på bana 36 och som slutade på bana 04.
Någon Ebk minns jag inte.

Kom precis ut från omklädningsrummet på 3komp när detta hände fpl kanade på nosen en bra bit har för mig att man kunde se ut där pedalerna satt efteråt
en bit till så hade det gått illa för fosingarna,, det small rätt bra jag tror det var syrgasflaskorna som satt i nosställsutrymmet som gick sönder.
Han hade tur,, vid första studsen så tändes ebk ett ögonblick men sen blev det nosåka. Ett minne som jag inte glömmer...

I upphetsningen så glömde han den automatiska fallskärmsutlösningen så han sprang ifrån planet med en utlöst skärm bakom sig.
Jag hälsade på Mankai i Tunisien för ett par år sedan. Han var stor pamp i Hammamet äger hus och fastigheter.
Har slutat att flyga och har tagit över sin pappas bageri.

MEN säger du kanske, i J 29 boken / Berns på sid 276 o 294 står platsen F3...(vi kallar det skrivfel)...
FR 27...om Tunnan, säger inget om plats.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 29620 J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 jan 2019, 18:28

29620 J 29B/E/F

Om 29620 J 29B J 29E J 29F

Röd Rudolf störtade ..611115 vid F9

Vad hände senare med 29620?
...
Boel Attehall skriver på fb...Väntade i min j 29 på denna landning för att sedan själv starta. Sidvind drev honom mot lä ,efter studs snabbare rörelse i sidled,nästa studs hamnade 29an utaför banan. Ebk var nu tänd i ett försök att lätta igen. Hjulen grävde ned sig och stjärten pekade mot skyn. Rök och damm yrde. Bana 36 var oskadd och jag fick klart att starta. Olof Attehall.
Vad hände sen?
Vraket kom senare till användning i en brandövning. Bilder visar ett försök som gjordes för att testa en teori om att man skulle kunna "blåsa ut" elden med hjälp av en helikopter.
Bilderna finns på fb....sök..
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster