29532 J 29B/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29532 J 29B/F

Inläggav Leif Fredin » 15 dec 2013, 10:48

29532
J 29B
J 29F ”Bastard”
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.532

Levererat till F 8 1954-09-21
Godkänt 1954-10-12

Till SAAB 1956-04-04. F-mod. På grund av brist på motorer typ RM2B skulle fpl användas som J 29E tills motorbyte till RM2B skett. Klar 1956-05-14. Bastard

Överlämnat till F 4 1956-12-03
Till CVM 1956-12-22. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar
Påbörjad 1957-01-03, klar 1957-01-19
Till F 4 1957-01-21

Totalhaveri 1957-03-24 väster Ljusdal. Märkning 4-blå O
Ff fältflygare 3.graden Bengt S. Ahlström (GFSU) omkom.

Kasserat 1957-04-04 med motor typ RM2 nr 5560
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29532 J 29B/F

Inläggav Lars Larsson » 06 sep 2015, 14:07

Haveriorsak = kollison med kraftledning.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 29532 J 29B/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 07 aug 2017, 15:30

Info från FB::
""29532. F4 J29 F, haveri Västra Ljusdal 1957-03-24.
Från rapporten:
Under målgång på beordrad höjd 2.500 m och en route över bl a trakten av Ljusdal med start från F 4, gick fpl i trakten väster Ljusdal in i en dykning, av allt att döma med hög fart, mot samhället Ygskorset och kom ned på mycket låg höjd. Haverikommissionen finner det högst sannolikt att ff avsiktligt minskat höjden. Vid gården Morvallen kolliderade fpl högra vinge (vars yttre halva slets loss) med en 9,5 m hög ledningsstolpe som stack upp något över taket på en lada . Kollisionen inträffade sannolikt pga att ff i det starka motljuset (lågt stående sol ung 41 gr från vänster och solbelyst snöyta) icke i tid observerat stolplen. Fpl slog ned 575 m längre fram i flack vinkel mot Ljusnans 75 cm tjocka is, varvid en vak bildades och delar av fpl kastades flera hundra m framåt. Vid nedslaget exploderade drivmedelslasten. Ff (ffl 3.gr BS A), (GFSU), omkom. (A, L)""

" Flygplansdelar spred sej över ett stort område kring Ljusnan vid Morvall, bland annat hittades Motorn flera hundra meter från övriga vrakdelar"
Bla. Fenan...bO och fpldelar tydligen fortfarande kvar vid platsen.
Ev. kan ni se bilder här.
https://www.facebook.com/Flyghistoria/p ... 5732294826
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst