Sida 1 av 1

29494 A 29B

InläggPostat: 13 dec 2013, 13:04
av Leif Fredin
29494
A 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.494

Levererat till F 7 1954-03-20
Godkänt 1954-03-29
F 7 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-10-10, klar 1954-11

Totalhaveri 1955-08-26. Märkning 7-gul B
Gångtid total 230 tim, antal flygningar 236 st.
Motor typ RM2 nr 5491 gångtid total 167 tim
Ff fänrik Per Allan Armstrong ryggskador.

Strax före ingång för landning på Såtenäs, efter dykövning för brandbombsfällning, motorstopp. Ff sökte landa direkt på bana 01. Pga för hög fart flöt fpl över fältet. Ff svängde därefter vänster och havererade i Vänern c:a 1500 m innan fältet och c:a 800 m från land.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Motorstoppet har förorsakats av bränslebrist genom att A glömt slå till strömställaren för vingtankar. Detta har förklarats av övningens natur, dykövning på låg och lägsta höjd, med reducerad möjlighet att iakttaga instrumenten. A. som sett flottiljflygfältet framför flygplanet har sökt landa direkt. Därvid har han överraskats av att fpl hastighet minskat långsammare än han räknat med. Han har för sent insett att han därför icke kunde landa på flygfältet. Han har sedan tvingats koncentrera sin uppmärksamhet på att undvika att kollidera med bebyggelse och icke hunnit med något återstartningsförsök före fpl sättning i vattnet.
Vid förfrågan hos flottiljens förarpersonal har det framkommit att c:a ¼ av personalen vid något tillfälle glömt att slå till strömställaren vingsäckstankar vid aktuell tidpunkt. Tillslagning av strömställaren har dock alltid skett innan bränslevarningslampan börjat lysa.
Så länge förbud mot kontinuerlig tillslagning av strömställaren finnes bör bränslevarningslampan utbytas mot lampa – helst blinkande – med så starkt rött sken att ff icke kan undgå att upptäcka den.
Samtidigt bör framhållas trafikledarens anförande beträffande telefonsamtal till TL-tornet. Här bör ovillkorligen förbud införas. Flygning under lunchrast bör om möjlig undvikas. Sådan flygning bör anmälas i så god tid att avlösning av räddningspersonal kan planeras.
Snabbgående flatbottnad motorbåt bör snarast förläggas till Brandsfjorden och brygga byggas till yttre vass-kanten.

Kasserat 1955-11-08

Re: 29494 A 29B

InläggPostat: 25 dec 2013, 22:12
av Klas Andersson
skanna0067.jpg

Re: 29494 A 29B

InläggPostat: 11 apr 2018, 10:32
av Klas Andersson
"TILL BOTTEN MED EN TUNNA " Scannat ur TEKNIKENS VÄRLD FLYG NR 3 1958,
Rapporten är en av de jag har samlat på mig om plan som störtat i vatten ,och även dyk och hittat några, den här däremot blev ju "tyvärr" bärgad,
Närmast otroligt Armstrong kom ut !det är trångt i cockpit ! och att då komma loss och runt och ut med skärmen på !
efter att först ha med kraft slagit i och kommit under vatten !

skanna0149.jpg

skanna0150.jpg

skanna0151.jpg