29481 J 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29481 J 29B

Inläggav Leif Fredin » 13 dec 2013, 10:39

29481
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.481

Levererat till F 3 1954-02-20
Godkänt F 3 1954-02-20

Totalhaveri 1954-09-16 vid Skönberga. Märkning 3-blå F.
Gångtid total 129 tim. antal flygningar 144 st.
Motor typ RM2 nr 5441, gångtid total 129 tim
Ff fältflygare Nils Johan Johansson, GFSU:2 omkom

Under övning i rotevis dykanfall mot markmål kolliderade rotetvåan med marken, varefter fpl havererade vid Viggeby kraftstation, Skönberga omkr kl 1045. Ff omkom och fpl totalhavererade.

Kasserat 1955-03-19 med motor typ RM2 nr 5441.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29481 J 29B

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 apr 2016, 20:07

Störtat plan ligger kvar i dammen.....(15-09-16 )
En kylig vind krusar Strodammens vatten. Inget skvallrar om att det under ytan finns ett flygplan. Men den 16 september 1954 störtade här en J29, "flygande tunnan" som fortfarande är kvar. Dykaren Peter Svensson är en av få som sett planet i vattnet.

Det är en nästan overklig känsla att titta ut över den lilla dammen här strax utanför Söderköping och veta att det finns ett stridsflygplan sex meter ner, inte långt från stränderna. Ett av Flygvapnets övergivna plan som kom från F3 Malmen i Linköping.
– Piloten lyckades ta sig ur planet och iland, men dog senare, berättar Peter Svensson, som bor i Söderköping och har eget dykföretag.
Planet hade svept sönder flera trädtoppar innan det kraschade i vattnet.
Peter Svensson har känt till planet i flera år och som yrkesdykare varit intresserad av platsen. När så Melker Becker, tv-producent och programledare sökte dykare i samband med en filminspelning för SVT hösten 2010 svarade han tveklöst ja. Det försvunna planet i Söderköping blev ett programinslag i dokumentärserien Svenska Hemligheter.
– Det var ett kompakt mörker i vattnet, så det gick inte att filma därnere, berättar Peter Svensson som varit inne i flygplansvrakets cockpit.
Själva flygkroppen är hel men andra vrakdelar är spridda över ett stort område. De sex dykarna plockade upp många av delarna för filmning innan de lades tillbaka i vattnet.
Men Peter Svensson planerar att snart ge sig ner igen.
-– Jag ska dyka här i vinter. På vintern är vattnet klarare med bättre sikt så då kanske det går att filma, säger han.
Det här är vad han är proffs på, åker över hela världen och dyker för arbeten på undervattensfarkoster och har som mest varit på 100 meters djup i Östersjön.
Men om eventuella fritidsdykare skulle få tanken att dyka på vraket i Strodammen är det knappast något som Peter Svensson uppmuntrar.
– Vi som dök här är erfarna dykare, men för ovana dykare kan det vara farligt.
Varför planet fick ligga kvar och inte bärgades vet man inte nu över 60 år senare.
Det var på en offentlig faceboksida som frågan nu kom upp om planet i Strodammen. Här finns också sakuppgifter om att det under det kalla kriget 1950-1970 talen tillverkades 661 J29:or för Flygvapnets räkning, varav 242 totalhavererade och 99 piloter omkom.
Först 1978 började man bärga alla flygplansvrak för efterföljande haveriutredning.
Det störtade planet i Söderköping är följaktligen en del av Sveriges dolda och mörka flyghistoria.
Dykaren Peter Svensson kan peka ut platsen ungefär 25 meter ut från bryggan där den störtade J29:an ligger.
Här i Strodammen ligger ett gammalt militärt flygplan. Men det är också Söderköpings grundvattentäkt.
http://www.nt.se/nyheter/soderkoping/st ... 28090.aspx

Han glömmer aldrig flygkraschen......(15-09-29 )
Torsdag 16 september 1954 är dagen Ulf Oscarsson aldrig glömmer.
– Mitt livs starkaste upplevelse.

Det var då den störtande J 29:an svepte nära förbi Skönbergaskolan och kraschade 700 meter bort.
I tidigare artikel har NT berättat om planet som finns kvar i Strodammen, där det ska göras nya dykningar i vinter.
Ulf var tio år och gick i fyran i Skönberga skola som låg där församlingshemmet är idag.
– Det var i slutet på en lektion vi plötsligt hörde ett starkt motorvrål från ett jetplan och en kraftig explosion. En klasskamrat trodde att en bomb släppts.
– När det ringde ut sprang vi mot prästgården och såg att trädtopparna var brutna som en gata i parken med vrakdelar spridda ända ner mot Fullerstad Gård, berättar han.
Planet hade på låg höjd passerat över huset där eleverna åt. I närliggande Gångestads loge slog vrakdelar genom taket.
– Vi sprang upp på logen och tittade på dem.
På radionyheterna berättades att två plan övat luftstrid då det ena tappade höjd, störtade och piloten omkom.
– Det pratades mycket om kraschen, utom i skolan, det var som om lärarna ville tysta ner det, de kanske ville lugna oss.
Men det var skolans kommunalrum som blev kontor för haveriutredarna en tid.
– Enligt en maskinist på Viggeby kraftstation fästes en wire från flygplanskroppen till vattenbrynet.
När man hör berättelsen känns det som ett under att planet inte kraschade i prästgården, kyrkan, skolan eller något annat hus på sin våldsamma sista färd, och att inte någon träffades av kringflygande vrakdelar.
http://www.nt.se/nyheter/soderkoping/ha ... 59699.aspx

Hopp i nöd och lust säger::
Ffl 2 korp Nils Johan Johansson omkom efter misslyckad fask-hopp,markkollision vid skjutövning.

In Memoriam säger::
Ffl 3 Nils Johan Johansson (GFSU:2) : misslyckad fask-hopp markkollision vid skjutövning mot markmål.

Planet var alltså J 29B 29481, märkt F3-blå F

https://www.youtube.com/watch?v=LmdwgWFo6ng&app=desktop

Svenska Hemligheter - Del 8 Det försvunna flygplanet

En passus ovan säger::
Piloten lyckades ta sig ur planet och iland, men dog senare,
Finns vidare info?
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst