29467 J/A 29B/E/F
Postat: 11 dec 2013, 23:25
29467
J 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.467
Levererat till F 8 1954-02-03
Godkänt 1954-02-12
F 8 flottiljverkstad; reparation, vingskada. Påbörjad 1954-11-13, klar 1954-12
Överlämnat till F 9 1956-08-14
Till CVV 1957-02-18. E-mod. Påbörjad 1957-02-19, klar 1957-03-01
Överlämnat till F 6 1957-04-02
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1957-09-06, klar 1957-09-13
Till CVV 1957-11-23. F-mod. Påbörjad 1957-11-29, klar 1958-02-05
Till F 9 uppbörd 1958-01-18
Överlämnat till F 9 1958-02-06
Totalhaveri 1958-08-28 vid Skärhamn. Märkning 9-gul R.
Fältflygare 3.grad, vicekorpral Jan Hulting (TIS) räddade sig med fallskärm.
Efter stigning med ebk från 8000 till 12000 m höjd gick ff över i planflykt (ej buntrörelse) och drog av gasen för att släcka ebk. När ebk slocknade fortsatte varvet trots gaspådrag att sjunka. Efter misslyckade återstartnings-försök lämnade ff fpl med fallskärm.
Haveriorsak: Motorstopp, sannolikt p g a att ebk-inregleringen blivit felaktig under drift.
Kasserat 1959-08-31 med motor typ RM2B nr 5477, ebk typ 21 nr 295
J 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.467
Levererat till F 8 1954-02-03
Godkänt 1954-02-12
F 8 flottiljverkstad; reparation, vingskada. Påbörjad 1954-11-13, klar 1954-12
Överlämnat till F 9 1956-08-14
Till CVV 1957-02-18. E-mod. Påbörjad 1957-02-19, klar 1957-03-01
Överlämnat till F 6 1957-04-02
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1957-09-06, klar 1957-09-13
Till CVV 1957-11-23. F-mod. Påbörjad 1957-11-29, klar 1958-02-05
Till F 9 uppbörd 1958-01-18
Överlämnat till F 9 1958-02-06
Totalhaveri 1958-08-28 vid Skärhamn. Märkning 9-gul R.
Fältflygare 3.grad, vicekorpral Jan Hulting (TIS) räddade sig med fallskärm.
Efter stigning med ebk från 8000 till 12000 m höjd gick ff över i planflykt (ej buntrörelse) och drog av gasen för att släcka ebk. När ebk slocknade fortsatte varvet trots gaspådrag att sjunka. Efter misslyckade återstartnings-försök lämnade ff fpl med fallskärm.
Haveriorsak: Motorstopp, sannolikt p g a att ebk-inregleringen blivit felaktig under drift.
Kasserat 1959-08-31 med motor typ RM2B nr 5477, ebk typ 21 nr 295