29455 A/J 29B/E/F

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29455 A/J 29B/E/F

Inläggav Leif Fredin » 11 dec 2013, 12:28

29455
A 29B
A 29E
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.454

Levererat till F 6 1954-01-15
Godkänt 1954-01-27

Haveri 1955-09-15
Motor typ RM2 nr 5024
Ff fältfl 2. gr Bengt Karl Axel Wiklund, GFSU:3

Ff ingick i förband, som efter raketföretag återvände till krigsflygfält rotevis. Enl order genomförde ff ett land-ningsvarv på 100 m höjd med 150 m fingerad molnhöjd. Kvarvarande bränslemängd vid landning c:a 600 l. Två divisioner befann sig under landning, varför landningsvarvet blev relativ utdraget med låg inflygningshöjd och högt motorvarv. Ff ingick i slutet av förbandet. Avstånden mellan fpl i landningsplanén voro 500-1000 m. Då ff ansatte landning, befann sig fyra fpl på banan framför honom. Eftersom sidvinden var obetydlig, lågo kraftiga reastrålar från dessa fpl kvar och störde landningen. Ff höll en fart av 220-225 km/h strax efter fält-gränsen. C:a 20 m minus banändan kom fpl in i av reastrålar störd luft och överstegrade. Fpl sjönk igenom med studs som följd. Härvid tog fpl motorkåpa i marken. Då ff märkte överstegringen, sökte han parera denna med att dra på gas och föra fram spaken, varvid ännu en studs erhölls, innan fpl nått lättningsfart. Ff gick om och gjorde en förnyad landning u.a.

Materielskadornas omfattning
Motorkåpa, strålningsskyddets och utloppsdelens dränerlådor samt utloppsdelens dräneranslutning deforme-rade.
Beräknad reparationskostnad kr 5000:-.

F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-10-03, klar 1955-10-10
F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1956-09-05, klar 1956-09-24

Till CVV 1956-12-05. E-mod.
Påbörjad 1956-12-11, klar 1957-01-07

Till CVM 1957-08-07. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-08-08, klar 1957-08-22
Överlämnat till F 21 1957-10-21 som lån
Överlämnat till F 15 1957-11-23

Till CVV 1958-01-10. F-mod.
Påbörjad 1958-01-18, klar 1958-03-05

Till CVV 1958-08-01.H-tillsyn, reparation.
Påbörjad 1958-08-05, klar 1958-10-29
Märkning 15-blå N (1959-05-30)

Totalhaveri 1960-06-20 vid Kilafors. Kollision med 29518. Märkning 15-blå N
Ff kadett Gösta Erik Wiking (GFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1961-02-09 med motor typ RM2B nr 5427, ebk typ 21 nr 394
Senast redigerad av Leif Fredin 19 sep 2015, 07:38, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29455 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 sep 2015, 20:37

Enligt regional.TV idag var piloten i 29455..G.E.Wiking uppe i skogen och tittade på nedslagsplatsen vid
Tunsen i s. Hälsingland.
Han hittade bla den skadade huven som”skulle tas med” till hemmet i Skåne?

== FV hade alltså INTE sanerat nedslagsplatsen !!...Vanligt?
Kommentera gärna..!
mvh Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh 19 sep 2015, 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh
 

Re: 29455 A/J 29B/E/F

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 sep 2015, 21:13

Talltopp räddade flygare.
var tidningsrubriken:

Det har gått 55 år sedan en stridspilot störtade efter en övning på F15 i Söderhamn. Den då fyraåriga Irene Frank som bodde i byn Tönsen, där kraschen skedde, har genom livet funderat på hur det gick för honom.

– Det var en solig och fin dag. Jag var ute i jordgubbslandet med min mamma och plockade jordgubbar. Då fick vi höra en jättesmäll och min mamma trodde att det var pannan i verkstaden en kilometer bort som exploderade.

Men det som small var en misslyckad flygövning med stridsplanen J29, eller så kallade "Flygande Tunnan", från F15 i Söderhamn. En av piloterna tappade kontrollen över sitt plan och körde ihop med ett annat där glaset på huven till cockpit sprack. På 1500 meters höjd och med en hastighet på 1000 km i timmen fanns ingen annan utväg för piloten än att skjuta ut sig.
"Vilken kille"

Han landade med sin fallskärm i en tall strax sydost om byn Tönsen i södra Hälsingland och lyckades ta sig till ett hus för att få hjälp. Den som skjutsade honom till sjukhuset var Irenes pappa.

– Jag har ju funderat vad som hände, vad hände sen, vart kom han någonstans, har han kommit tillbaka hit och lever han? Det har varit många tankar som har farit igenom mitt huvud genom åren. Till slut, när jag satt och bläddrade i mitt album med tidningsurklipp och såg det här namnet, Viking, så googlade jag för första gången i mitt liv och hittade honom i Malmö.

Och nu är han här, livs levande?

– Ja, stilig var han, vilken kille. 78 år och man blir ju jätteglad.

Piloten Gösta Viking var 23 år gammal den där dagen när olyckan skedde. 55 år senare är han för första gången och tittar på planets nedslagsplats. Han förlorade synen på ena ögat och har sedan dess problem med ryggen. Efter kraschen valde han att lämna flygvapnet och blev tillslut koncernchef över ett större bolag.

– Min fru undrade vad jag hade hittat på i Hälsingland när det ringer en kvinna, men hon tyckte att det var väldigt spännande och hejade på mig att åka upp och titta och det ångrar jag inte. Det var trevligt att lyssna på de här människorna. Det mest fantastiska var att huven som blev kraschad hade någon hittat här. Om vi får in den i bilen så ska jag ha med den hem.
Stort i byn

För de ortsbor som minns olyckan är det stort att pilot Viking är tillbaka i byn och till det hus han lyckades orientera sig till trots att han var rejält tillknycklad.

– Huset är exakt som jag minns det, enda skillnaden är att den inbygda verandan inte fanns då. Jag minns att jag var lite groggy och satte mig på trappstegen efter att jag fått kontakt med kvinnan i huset och visste att hon hade ringt på hjälp. Mer var det egentligen inte.

Irene som funderat så mycket genom åren har nu äntligen fått en bild över den där mystiska piloten och vad som egentligen hände.

– Just att det blev ett så stort hål i marken fascinerade mig och att någon hade kunnat skjuta ut sig och klarat sig med livet i behåll. Det lät ju väldigt stort. Det är ju många gånger som det inte går bra för de som är med om en sådan sak.

Kolla även::
https://www.helahalsingland.se/halsingl ... t-i-tonsen
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst