29438 A 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29438 A 29B

Inläggav Leif Fredin » 10 dec 2013, 10:08

29438
A 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.438

Levererat till F 6 1954-02-18
Godkänt 1954-03-08

Haveri 1954-11-04. Kollision med banljus vid landning.

F 6 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1954-11-05, klar 1954-11-18

Totalhaveri 1955-11-29 vid Mofalla sydost Skarpås, Hjo. Kollision i luften i trakten av Hjo med A 29B nr 29473.
Märkning 6-röd A.
Gångtid total 222.1 tim, antal flygningar 323 st
Motor typ RM2 nr 5295. Total gångtid 278,5 tim, efter SM 76,1 tim
Ff löjtnant 3822-1-46 Karl Ivar Norell. FFSU omkom

Under återsamling i högersväng på 1000 m höjd efter fplvis skjutning i fyrgrupp mot markmål vid Enebågen söder F 6 kolliderade fpl 2 och 3 i en 4-grp omkr kl 1007.

Övningen avsåg fplvis skjutning i fyrgrupp mot markmål vid Enebågen. Övningens utförande: Två blinddykningar, därpå ett anfall med skjutning, markering, ett anfall med skjutning, markering, skjutning med resterande am, markering.

Fpl 1, 2 och 4 startade kl 0945 och fpl 3, efter byte av kamera, kl 0950.
Då två blinddykningar och ett anfall med skjutning utförts, anmälde sig fpl 3 (Norell) på radio. Gruppchefen beordrade Norell att ensam utföra ett anfall med skjutning samt därefter samlas på gruppen, vilken han beordrade samlas norr Hjo, höjd 1000 m, högervarv.
Efter samling enl ovan och då målet meddelat klart för skjutning utörde gruppen ett fplvis anfall med skjutning i taktisk nummerordning och fpl i kolonn. Gruppen gick därefter i kollon på höjd 1000 m och kurs omkring 210° mot samlingsplatsen norr Hjo.
Vid samlingsplatsen påbörjade gruppchefen en jämn högersväng, som utfördes med 2-3 g belastning och fart omkring 800 km/t. Efter 130-150° sväng iakttogs fpl 2 och 3 av gruppchefen i riktning kl 5 något under och på avstånd från gruppchefen uppskattat till ”ett par hundra meter” och med inbördes avstånd c:a 100 m. Fpl 4 låg då c:a 100 m. Fpl 4 låg då c:a 500 m bakom fpl 3 och med fpl 2 och 3 i av ff i fpl 4 uppskattad målvinkel av 50-60°.
Kort därefter kolliderade fpl 2 och 3, Härvid har fpl 3 träffat fpl 2 underifrån och med vänster vinge slagit i stjärtpartiet under höjdrodret och med nosringen slagit i bakkanten av fpl 2 högervinge. Fartskillnaden i kollisionsögonblicket har varit ringa och anslagsvinkeln bedömes ha varit c:a 60° bakifrån underifrån. Fpl 3 dykbroms var i utfällt läge. Vid kollisionen torde avståndet till fpl 1 ha varit 50-100 m.
Vid och efter kollisionen ha båda fpl söndrats och störtat. Båda stolarna ha lossnat från fpl och gått genom huvarna.
Efter nedslaget var löjtnant Norell fortfarande fastbunden vid stolen.

Kasserat 1955-12-21 med motor typ RM2 nr 5295
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29438 A 29B

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jan 2019, 18:21

29438 A 29B

Bild av
""F6 Karlsborg 1954. F6 första flygplan A29 "Tunnan.""

https://digitaltmuseum.se/021017808353/ ... -del-av-en
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6584
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster