29414 J 29B

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

29414 J 29B

Inläggav Leif Fredin » 09 dec 2013, 12:36

29414
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.414

Levererat till F 8 1953-11-18

Totalhaveri 1953-12-01 vid Hässelby. Märkning 8-gul K

J 29B nr 29414. Gångtid 9,8 tim
Motor typ RM2 nr 5351. Gångtid 9,8 tim
Ff fältflygare 2. gr Karl Göte Berglund (GFSU:3) omkom


Sannolikt händelseförlopp.
En J 29-grp 3/F 8 startade från Barkarby bana 24 den 1/12 kl 1355 för en övning i anfallsstrid rote mot rote. Grpch var flygstyrkechefen, löjtnant Haage, och fältflygare Berglund var tvåa.
När 1. roten nått 75 m höjd efter starten, anmälde Berglund motorstopp; samtidigt slog vitgrå rök ut från motorns utloppskon. Farten var då ungefär 450 km/t.
Grpch bedömde, att Berglund ej kunde nå betryggande höjd för fallskärmshopp och uppmanade honom därför att nödlanda.
Berglund steg till c:a 100 m höjd och fortsatte därefter i svag glidflykt. Grpch bedömde, att terrängen var ogynnsam för nödlandning och uppmanade därför Berglund att landa på vattnet (i Mälaren), men denne an-mälde att han avsåg landa ”på fälten ned till vänster”. Berglund torde därmed ha avsett fältet c:a 1400 nord-väst Lövsta renhållningsverk (500 x 300 m), se karta bil 1.
Han frångick emellertid detta beslut, förmodligen emedan han bedömde det ogörligt att manövrera med fpl med lämplig fart på det lilla fältet och meddelade, att han avsåg landa ”på vägen” – sannolikt avsåg han där-med Odalvägen Hässelby. Grpch uppmanade Berglund att kontrollera att spärrventilen var tillslagen och Ber-glund gav ett svar med innebörd att han gjort detta men att det icke hjälpte. Berglund har därefter manövrerat som om han avsett landa på Odalvägen – han har sålunda flugit in mot vägen i dess längdriktning och fällt ut full vingklaff. Fpl kolliderade emellertid med trädtopparna vid vägkanten, varvid en del a höger vinge slets loss. Fpl tog mark i 18° vinkel c:a 100 m längre bort, studsade omkring 50 m och stannade därefter i en trädgård.
Vid sista nedslaget har fplkroppen brutits i tv delar genom kabinen. Ff och förarstol hava slungats ur fpl åt var sitt håll. Ff har icke öppnat huven. Det är sannolikt, att ff lossat stolremmarna före nedslaget, ty dessa befun-nos frikopplade och företedde övrigt inge tecken på skador. Ff skadades svårt. Han omhändertogs snabbt av F 8 ambulans och fördes till Karolinska sjukhuset, där han påföljande dag avled.


Godkänt 1953-12-04
Kasserat 1954-03-23 med motor typ RM2 nr 5351
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29414 J 29B

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 apr 2018, 15:22

29414 J 29B
....
Totalhaveri 1953-12-01 vid Hässelby.
Du kan kolla::
Ett plan störtar i Hässelby villastad 1953
...bild och karta samt samtida ögonblicks berättelse

http://www.hesselby.com/villastad/flygandetunna.html

en bild till..
https://mitti.se/nyheter/historia-krasc ... zF2_WZtV5w

Kolla även::
Godkänd efter haveri !
viewtopic.php?f=1&t=4676&p=20670&hilit=29414&sid=b4611fd78cf864356a5d11b86bc42676#p20670
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst