29383
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.383
Levererat till F 8 1953-09-01
Godkänt 1953-09-08
Haveri 1953-06-18 vid F 10, Ängelholm. Märkning 8-gul D
Motor typ RM2 nr 5095
Ff Fältflygare 2. gr 548-13-51 Elings, FFSU
Vid landning på F 10 har ff landat med endast huvudstället ute. I den senare delen av utrullningen har fpl sjun-kit ner på nosen.
I samband med bärgning av fpl har höger huvudställsben ofrivilligt fällts in, varvid kropp och höger vingspets skadats.
Ff har i samband med landning ej kontrollerat elektriska eller mekaniska indikeringarna av landstället. Det synes otänkbart, att elektriska indikeringen visat annat än rött ljus. Dessutom torde varningslampan ”landställ ej ute” ha lyst rött vid avdragen gas.
Vissa av skadorna vid haveriet måste tillskrivas bärgningspersonalens handhavande av fpl. De hade ej upp-stått, om huvudstället säkrats.
Skador kring noshjulet, under kroppen och på höger vingspets.
Beräknade kostnader för iståndsättande 7.000:- kr.
F 10 flottiljverkstad, haverireparation, klar 1954-10-04
F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-05, klar 1955-08-25
F 8 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1955-11-17, klar 1955-12-10
Överlämnat till F 9 1956-06-13
Till CVV 1957-01-28. E-mod.
Påbörjad 1957-01-30, klar 1957-02-14
Till SAABL 1957-12-30. F-mod, klar 1958-02-06
Märkning 9-blå P (1959-05-19)
Till CVV 1959-06-08. H-tillsyn.
Påbörjad 1959-06-15, klar 1959-09-14
Till FCSA 1962-04-02 som lån
Haveri 1962-07-03. Märkning 9-röd J
Uppställt vid F 14 1962-10-11
Överlämnat till F 4 1963-02-15
Märkning 4-gul N (1963-11-29)
Märkning 4-16 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Kasserat 1967-04-14 med motor typ RM2B nr 5753, ebk typ 21 nr CVM-134. Till övningsändamål