29375 J 29B
Postat: 07 dec 2013, 12:24
29375
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.375
Levererat till F 8 1953-07-27
Godkänt 1953-07-31
Totalhaveri 1953-10-06 vid Hässelby c:a 2 km sydväst F 8 flygfält. Märkning 8-blå L
Gångtid total 19,3 h, antal flygningar 30 st.
RM2 nr 5390, gångtid total 3,3 h.
Ff fältflygare Axel Arne Bergström (GFSU:3) omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Efter ett övningspass på em den 6/10 1954 havererade fpl i samband med sista insvängningen före plané eller omedelbart därefter. Ff omkom och fpl totalhavererade.
Under flygpasset var vinden 330° c:a 30 km/t, vilket innebar att landning på F 8 flottiljflygplats enda bana (06-24) måste utföras i 30 km/t rak sidvind från vänster.
Ff kom in i trafikvarvet först av sina kamrater. Han gjorde ett något onormalt utdraget varv men har i övrigt följt instruktionerna för landning i sidvind, dvs att uppsöka utgångsläge för plané i något lä om landningsriktningen. Ff har under sista delen av flygningen och även i trafikvarvet fått meddelande om den relativt starka sidvinden.
Efter sista insvängningen, då fpl befann sig på slutlinjen, girade det åt vänster samt rollade därefter plötsligt under höjdförlust. Fpl slog i marken och fattade eld, varvid Bergström dödades.
Kasserat 1953-11-13 med motor typ RM2 nr 5390
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.375
Levererat till F 8 1953-07-27
Godkänt 1953-07-31
Totalhaveri 1953-10-06 vid Hässelby c:a 2 km sydväst F 8 flygfält. Märkning 8-blå L
Gångtid total 19,3 h, antal flygningar 30 st.
RM2 nr 5390, gångtid total 3,3 h.
Ff fältflygare Axel Arne Bergström (GFSU:3) omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Efter ett övningspass på em den 6/10 1954 havererade fpl i samband med sista insvängningen före plané eller omedelbart därefter. Ff omkom och fpl totalhavererade.
Under flygpasset var vinden 330° c:a 30 km/t, vilket innebar att landning på F 8 flottiljflygplats enda bana (06-24) måste utföras i 30 km/t rak sidvind från vänster.
Ff kom in i trafikvarvet först av sina kamrater. Han gjorde ett något onormalt utdraget varv men har i övrigt följt instruktionerna för landning i sidvind, dvs att uppsöka utgångsläge för plané i något lä om landningsriktningen. Ff har under sista delen av flygningen och även i trafikvarvet fått meddelande om den relativt starka sidvinden.
Efter sista insvängningen, då fpl befann sig på slutlinjen, girade det åt vänster samt rollade därefter plötsligt under höjdförlust. Fpl slog i marken och fattade eld, varvid Bergström dödades.
Kasserat 1953-11-13 med motor typ RM2 nr 5390