Sida 1 av 1

29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 07 dec 2013, 12:20
av Leif Fredin
29373
J 29B
J 29E
J 29F
Typ SAAB 29B
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.373

Levererat till F 8 1953-08-25
Godkänt 1953-09-08
Överlämnat till F 4 1956-07-05

Till CVV 1957-02-20. E-mod.
Påbörjad 1957-02-23, klar 1957-03-06

Till CVM 1957-04-25. Modifiering, bl a förstärkning av vinge vid infästning för fälltankar.
Påbörjad 1957-04-26, klar 1957-05-13
Till CVV 1957-08-15. H-tillsyn. Påbörjad 1957-08-23, klar 1957-09-23

Till CVV 1958-05-14. F-mod.
Påbörjad 1958-05-23, klar 1958-06-30

Märkning 4-gul A (1959-05-25)
Märkning 4-12 (enl Fo A nr 11/64 gällande fr o m 1964-06-01)
Kasserat 1967-11-02 med motor typ RM2B nr 5479, ebk typ 21 nr CVA-2

Fpl med motor och ebk överlämnas utan kostnad till entreprenör Hilding Andersson, Gröngatan 40, Östersund
(F:UHD A650:2 av 1969-04-28)

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 05 sep 2018, 23:04
av Per Björkqvist
Sedan mitten av 1990-talet finns flygplanet bevarat vid Jämtlands flyg och lottamuseum.
Fortfarande märkt som F4-12, komplett med motor+ebk samt fälltankar och komplett beväpning.

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 25 okt 2019, 20:29
av Bengt Ekbladh
29373 J 29B/E/F

29373:s sista färd...?
...det var då det...
Kollade i FV-Nytt 4/1972 sid 13-15
https://www.aef.se/Flygvapnet/Tidskrift ... 1972-4.pdf

nuläget frågas?

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 17 dec 2019, 23:31
av Per Björkqvist
29373 står alltså som jag skrev i inlägget innan, på Jämtlands flyg och lottamuseum, och hon mår utmärkt :D !

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 18 dec 2019, 00:33
av Bengt Ekbladh
29373 J 29B/E/F

Ta väl om henne ! ,må hon leva länge.
Kanske finns nytagna bilder?
Må väl

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 27 dec 2019, 23:21
av Per Björkqvist
Här kommer två alldeles nytagna bilder från julhelgen 2019 på F 4-12 (29373).
Komplett med kanoner (licensfria rekvisitakanoner), fälltankar samt raketskenor med attackraketer.
Fpl är komplett med motor osv och är en av de F-individer som moddades för Rb 24, Sidewinder.
Dessutom är denna individ aldrig moddad till målbogserare, vilket gör den rätt unik i sitt slag.
29373 (1).JPG

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 28 dec 2019, 00:22
av Bengt Ekbladh
Vilken Nyårs present!...Vi Tackar!

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 28 dec 2019, 11:48
av Klas Andersson
"licensfria rekvisitakanoner"
Vad innebär det i praktiken ? sitter dom i kompletta med slutstycken.mm ??

hur är det möjligt i dagens hysteriska samhälle ??
var ju nyss tal om fängelse om du hade ett MAGASIN till nåt vapen du inte har licens för !!

frågar för att för några år sedan vill jag minnas ett flyg museum var tvungna lämna ifrån sig några
totalkass rostiga krokiga vapen !!,som då hamnade i en kasun nånstans ??

Re: 29373 J 29B/E/F

InläggPostat: 29 dec 2019, 00:04
av Per Björkqvist
Det finns olika klassningar på vapen, 20 och 40 mm akan är enl vapenlagstiftningen klassade som"särskilt farliga vapen", och kräver sådana larm att inget museum förmodligen kan ha råd med vad lagen kräver, vad gäller skalskydd mm plus själva larmet.
Där ingår handeldvapen som automatvapen och pistoler, också.
För övriga kategorier av vapen gäller att de ska vara "varaktigt obrukbara", och man måste ha vapenlicens för dem.
Sålunda faller 30 mm akan m/55 in under denna kategori, märkligt nog.
Vapenlagstiftningen är inte riktigt anpassad för flygplansbeväpning ska man veta.
Så i just detta fallet, så är dessa fyra 20 mm akan m/47 gjorda till rekvisitavapen.
Det innebär att de är så pass ombyggda/förstörda så att de i princip är bara järnskrot, därav namnet rekvisitavapen.
Och följaktligen licensfria och inte klassade som vapen.
Många museer i Sverige visar ju 20 mm Lvakan och 40 mm Lvakan, dessa är gjorda/ombyggda enligt samma procedur av SFHM.
En rostig men i övrigt intakt automatkanon är således att betrakta som skarp när den inte är åtgärdad på något vis.
Krångligt men sånt är dagsläget!
Magasin osv är i dagsläget inte licenspliktiga, däremot är pipor, eldrör och slutstycken det, alltså vitala delar av vapnen.