av Bengt Ekbladh » 05 sep 2016, 22:14
29344 J 29B
>>Totalhaveri 1956-02-02 Gileleje, Danmark. Märkning 10-röd J.
Fältflygare 3.grad, vicekorpral I. Allan Ljungström (GFSU:3) omkom.
Kasserat 1956-04-12 >>
Följande kan läsas i ÖFS 2/2011 sid 10.
>>Det var en rote J 29 som startade från F10 för att öva förskärmad instrumentflygning. Haveriet inträffade torsdagen 2 febr. 1956 när roten övade i området söder om F10.Piloten hade rapporterat att han avbröt instrumentflygningen pga. varvtalsfall på ca 6000m .Efter misslyckande återstartförsök , försöker han glidflygande nå F10. Roten passerar genom molnglugg på 3000m , ser vatten och en landremsa som han styr emot.
Flygföraren fick på 1500m order att omedelbart hoppa, Ses på 1000m skjuta ut sig, men följeplanet kunde pga molnigheten inte följa räddningsförloppet.
Följeplanet följer istället det förarlösa planet tills det försvann i en lägre molnbank.
29344 fortsatte efter uthoppet ca 8km där det girade tvärt åt höger och störtade sedan brant mot marken ca 5km söder om Gilleleje på norra Själland.
Haveriplatsen::
Vid nedslaget studsar 29344 ...500-600m utefter en linje mellan 5 gårdar och kraschade slutligen i en jordvall 50m från en stor gård.
Rester av planet o motorn slungades längre bort. Huven återfanns vid järnvägen och varit nära att träffa en jordbrukare. Vrakdelar låg utspridd över ett stort område.........Var var piloten?
Sökningar startade , vaktmästaren på Tegners museum i Dronningmölle får se något gult i snön …, det var piloten...det gula var stolskärmen......Piloten var avliden.
BILD av 29344 finns:
Text::: ””Större delen av 29344 hamnade vid en jordvall bara ca 50m från en stor Dansk gård.
Haveriutredningens rapport …..(enbart sammandrag, av mig )
Kort alltså:
Planet brann ej.....,kataptultstolen återfinns och man ser att piloten inte frigjorts från den före vid nedslaget.
Orsak till hav. ::motorstopp /störningar i bränslesystemet,
Vid uthoppet lyckas inte piloten frigöra sig från stolen , troligen pga. att sprinten till fastbindningsremmarna kommit så hårt i kläm mellan beslaget till vänster midjerem och öglan hos tappen på högra midjerem, att föraren inte orkade dra ut den.
Piloten utlöser skärmen, ...men utvecklas ej pga stolen hindrar det.
Åtgärd: i SFI J 29 ….hur midje o axelremmar anbringades var felaktig.....Ändrades till att axelremmarna skulle läggas över midjeremmarna
Hur markskadorna ersattes är okänt ?
BILD finns i ÖFS ...samt karta.
Övrigt kan läsas i Dansk Flyvehistorisk Tid skrift o Svd 1956-02-03
Fraktades 29344 hem?
Finns någon Dansk reaktion noterad?