29334 J 29B
Postat: 04 dec 2013, 13:09
29334
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.334
Levererat till F 8 1953-09-26
Godkänt 1953-10-14
Totalhaveri 1953-10-07 invid F 8 flygfält. Märkning 8-gul K
Gångtid total 47,1 h, antal flygningar 114 st
Motor typ RM2 nr 5297, gångtid total 47,1 h.
Ff fältflygare 2. graden Stig Gösta Lennart Hedman (GFSU:3) omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Efter ett flygpass på fm avseende övning i enskild jaktkurva havererade fpl i slutet av landningsplanén. Ff om-kom och fpl totalhavererade.
Sannolikt händelseförlopp.
Under flygpasset var vinden 330° och 25-35 km/t, vilket innebar att landning på F 8 flottiljflygplats enda bana (06-24) måste utföras rak sidvind från vänster. Ff, fältflygare 3341-1-51 Hedman fullbordade ett normalt trafik-varv och planén för landning gick till en början helt utan anmärkning. C:a 1000 , från sannolik sättningspunkt och på c:a 50 m höjd gjorde fpl en riktningsförändring följd av långsam sväng och roll åt höger. Svängen blev allt brantare och efter en svag stigning doppade fpl nosen samt kolliderade med marken. Vid nedslaget hade fpl fullbordat en 180° sväng från landningsriktningen. Fpl bröts sönder, ff kastades ur och dödades.
Kasserat 1953-11-13 med motor typ RM2 nr 5297
J 29B
Typ SAAB 29B
Tillverkare Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.334
Levererat till F 8 1953-09-26
Godkänt 1953-10-14
Totalhaveri 1953-10-07 invid F 8 flygfält. Märkning 8-gul K
Gångtid total 47,1 h, antal flygningar 114 st
Motor typ RM2 nr 5297, gångtid total 47,1 h.
Ff fältflygare 2. graden Stig Gösta Lennart Hedman (GFSU:3) omkom
Kort sammanfattning av haveriet.
Efter ett flygpass på fm avseende övning i enskild jaktkurva havererade fpl i slutet av landningsplanén. Ff om-kom och fpl totalhavererade.
Sannolikt händelseförlopp.
Under flygpasset var vinden 330° och 25-35 km/t, vilket innebar att landning på F 8 flottiljflygplats enda bana (06-24) måste utföras rak sidvind från vänster. Ff, fältflygare 3341-1-51 Hedman fullbordade ett normalt trafik-varv och planén för landning gick till en början helt utan anmärkning. C:a 1000 , från sannolik sättningspunkt och på c:a 50 m höjd gjorde fpl en riktningsförändring följd av långsam sväng och roll åt höger. Svängen blev allt brantare och efter en svag stigning doppade fpl nosen samt kolliderade med marken. Vid nedslaget hade fpl fullbordat en 180° sväng från landningsriktningen. Fpl bröts sönder, ff kastades ur och dödades.
Kasserat 1953-11-13 med motor typ RM2 nr 5297