28250, J 28B

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

28250, J 28B

Inläggav Lars Larsson » 15 dec 2013, 11:53

28250
J 28B
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire FB.50
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company,Hawarden,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1951

1951-02-27 Till F8
1951-03-15 Godkänd
195? Till F15 Kod 15-gul I
1954-10-07 Haveri vid Västra Skogs kyrka.Stopp i bränsletillförseln.Ff fältflygare 2:a graden S.Ljungberg hoppade.
1954-11-27 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 398 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 2510
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28250, J 28B

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 jul 2015, 21:08

28250 J 28B
….
enl, FB så slog planet ner mellan Kallbäck och Henninge

Har följande noterat:
J 28B 28250 F15-gul I , 397 flygtimmar , motor nr. 4389 hade 239 timmar.
Motorstopp på lägsta höjd, Ljungberg stiger och hoppar.
Planet slår ner 2,5 km väster om Skog i myrmark... ev. orsak ::stillestånd i bränsletillförseln.
Planet värderades vid tillfället till 257250:-
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5575
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 28250, J 28B

Inläggav Leif Fredin » 17 sep 2015, 09:49

28250
J 28B
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire FB.50
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company,Chester,Storbritannien
Tillverkningsnummer: V.0407

Levererat till F 8 1951-02-27
Godkänt 1951-03-15
Överlämnat till F 15 1952-09-23

Totalhaveri 1954-10-07 2,5 km väster Skogs kyrka öster om Söderhamn. Märkning 15-gul I.
Gångtid total 397 tim. Antal flygningar 575 st
Motor typ RM1A nr 4389. Gångtid 44 tim efter SM, totalt 236 tim.
Ff: fältflygare 2.graden Gustav Sigvard Ljungberg
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under återflygning från attack har fpl på lägsta höjd fått motorstopp. Efter stigning till ca 1000 m har ff läm-nat fpl med fallskärm. Ff och fpl har tagit mark 2,5 km väster Skogs kyrka. Ff oskadad, fpl totalhavererat.

Materielskadornas omfattning
Fpl totalhavererat

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Under återflygning efter attack har fpl 28250 (Gul Ivar) fått motorstopp på lägsta höjd. Efter stigning till 1000 m har föraren lämnat fpl med fallskärm. Fpl har totalhavererat. Föraren undkom oskadd.
Orsaken till motorstoppet har icke helt kunnat utredas. Förarfel föreligger icke. Materielfel har icke konstate-rats.
Motorstoppet har troligen orsakats av otillräcklig bränsletillförsel till motorn. Vad som orsakat detta, har ej heller kunnat fastställas.

Söderhamn den 20/10 1954.
Nils Hellquist
Ordförande
/S Eriksson
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Haveriet hänskjutes till åklagaren.

Söderhamn den 20/10 1954.
G. Seth
Fljch
/Nils Hellquist

Kasserat 1954-11-27
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 28250, J 28B

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jan 2018, 20:56

28250, J 28B
....
1954-10-07 Haveri ...Tidningsklipp:
Söderhamns Tidning från 1954-10-08 där ett par sidor handlar om haveriet..(bara en sida här tyvärr.)

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5AE3F787
Någon som har hela inlägget?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5575
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 28250, J 28B

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jul 2018, 18:47

28250, J 28B
Om haveriet 1954-10-07
en del länkar slutar ju tyvärr...(enligt ovan)
Här kan dock läsas..(sid 4)
http://www.skogssocken.se/wp-content/up ... -tryck.pdf

""Mina första fyra skolår avverkade jag i Stråtjära småskola (granne med nuvarande
Däckservice). Hösten 1954 var det dags för dåtidens ”högstadium” dvs
klass 5-7 i Kyrkskolan (där Eklunda nu ligger).
En dag när vi hade rast fick vi syn på ett flygplan och vi såg piloten lämna planet
och dala ner i fallskärm åt Kallbäckshållet. Givetvis kastade vi oss på cyklarna
när skoldagen var slut och trampade iväg bortåt Bodarne där det var full
aktivitet vid nedslagsplatsen med personal från F 15 och massor av vrak-delar.
Jag kommer ihåg att jag fick åka startjeep med min mors kusin flyg-tekniker
Sven-Egert Lund med cykeln på flaket tillbaka till civilisationen.
Stort för en 10-åring!
Inte visste jag då att jag själv skulle hamna i samma yrke och faktiskt även
själv jobba med några J 28 Vampire, som var den flygplantyp som havererade.
För en tid sedan hittade jag en Facebookgrupp just om J 28 Vampire. På vinst
och förlust skrev jag några rader om mitt minne och snabbt kom det svar från
kalenderbitare och flygentusiaster ur vilket jag gör en sammanfattning:
”Totalhaveri 1954-10-07 2,5 km väster Skogs kyrka öster om Söderhamn.
Märkning 15-gul Ivar.
Gångtid total 397 tim. Antal flygningar 575 st.
Motor typ RM1A nr 4389. Gångtid 44 timmar efter SM, totalt 236 timmar.
Ff: fältflygare 2.graden Gustav Sigvard Ljungberg.
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats,
personalskador etc.
”Under återflygning från attack har flyplanet på lägsta höjd fått motorstopp.
Efter stigning till ca 1000 m har fältflygare lämnat flygplanet med fallskärm.
Fältflygare och flygplan har tagit mark 2,5 km väster Skogs kyrka.Fältflygare
oskadad, flygplanet totalhavererat. Planet värderades vid tillfället till 257250:-”
Med detta hälsar jag alla välkomna till F 15 Flygmuseum där det bland mycket
annat finns just en J 28 Vampire att beskåda!
Text: Hans Sundgren""
...
Väljer här att återge hela texten så att det finns beevarat
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5575
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster