Sida 1 av 1

28066, J 28A

InläggPostat: 12 okt 2013, 14:10
av Lars Larsson
28066
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-07-14 Till F13 Kod F13-gul H
1947-08-13 Godkänd
? Kod F13-gul N
1951-01-16 Haveri i sjön Glypern,Åtvidaberg.Markollision vid låg molnhöjd.Ff furir Börje Krook omkom.
1951-02-12 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 180,6 timmar

Re: 28066, J 28A

InläggPostat: 08 dec 2013, 21:52
av Bengt Ekbladh
Lars Larsson skrev:J 28A 28066
.....
1951-01-16 Haveri i sjön Glypern,Åtvidaberg.Markollision vid låg molnhöjd.Ff furir Börje Krook omkom.
1951-02-12 Kasserad,totalhaveri.
Gångtid: 180,6 timmar


Det var övning mellan 2:a och 3:e div.F13.
Det var dåligt väder och Krook kolliderar med ett berg, exploderar i luften?
Det var 300m ssv Glyphåla, vid sjön Glypern, 1 mil s. Åtvidaberg, 1 mil v Ekevik.
28066 var märkt F13-gul N
Motor var nr 1602, 129 ggt.

Re: 28066, J 28A

InläggPostat: 22 maj 2016, 07:11
av Leif Fredin
28066
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-07-14
Godkänt 1947-08-13
Till CVM 1947-12-13 för reparation. Motor typ RM1 nr 1207.
Anmäld klar 1948-03-25.
Till F 13 1948-04-07.

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-08-06. Märkning 13-gul H
Motor typ RM1 nr 1547
Ff löjtnant 532-01-43 Harling

Till CVM 1949-08-24 för reparation av vingarna. Motor typ RM1 nr 1547.
Anmält klar 1949-10-11.
Till F 13 1949-10-18.
Till CVM 1950-03-02 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-16.

Totalhaveri 1951-01-16 vid Glypmåla, Åtvidaberg.
Ff kadett Boje A. W. Krook (GFSU:2) omkom.

Kasserat 1951-02-15. Gångtid 180,6 tim. Antal flygningar 316 st. Motor typ RM1 nr 1602