28038, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28038, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:27

28038
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-08-09 Till F13 Kod F13-röd
1947-08-02 Godkänd
1952-03-01 Till F3 Kod F3-gul K
? Till F20 Kod F20-grön D
1955-09-16 Såld till Dominikanska republikens flygvapen.
1955-11-03 Kasserad.

Gångtid:

1955 2711 ,Dominikanska republikens flygvapen.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28038, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 nov 2013, 20:46

J 28A 28038

1949-07-13 motorstörning och måste landa F10 , kostnad 5000:-

En intressant detalj:.

Motorn 1536..."var en Ny J 21R motor inmonterad i mars-1949"
Bengt Ekbladh
 

Re: 28038, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:03

28038
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-06-20
Godkänt 1947-08-02
Märkning 13-röd O
Till F 13 verkstad för motorbyte. Påbörjad 1948-01-17.
Klar ?

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-07-13
Motor typ RM1 nr 1536
Ff offasp korpral 140-10-48 Knutsson
Skärning i bakre lager. Motorn sänd till CVM för undersökning.

Haveri 1949-12-02
Motor typ RM1 nr 1532
Ff offasp 140-10-18 Knutsson
Orsak till haveri: Tillbud. Kollision med mås i start.

Till CVM 1950-03-16 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-31.
Överlämnat till F 3 1952-03-01

Haveri 1952-08-18. Kollision på marken med J 28A nr 28006. Märkning 3-gul K
Vid utkörning till start för stall och vikning kolliderade fpl med annat fpl i en grupp, som stod uppställd i högsta beredskap på banändan. Ff synes ha haft för hög fart (c:a 6000 v/min) och bromsverkan har ej räckt till för att undvika kollision.

Överlämnat till F 16 1953-02-17
Märkning 20-grön D
Till CVM 1955-06-27 för förrådsförvaring
Försålt till AB Henry Wallenberg Co enligt INK skrivelse av 1955-09-02
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1955-11-03

Till Dominikanska Republiken, 2711
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst