28034, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28034, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:10

28034
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-03-03 Till F13 Kod F13-röd
1947-04-03 Godkänd
1952-06-05 Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28034, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 10:00

28034
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-03-03
Godkänt 1947-04-03
Märkning 13-gul A

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-06-16 vid F 13.
Motor typ RM1A nr 1342
Ff fänrik 5366-01-47 Percy Lennart Arnold Silfverberg (FFSU) oskadad.
Skadornas omfattning Skador å undre delen av flygkroppen
Orsak till haveri: Vid start i rote å bana 33, F 13, kom 2. fpl i roten ett efter lättning och infällning av landningsställ snudda vid banan, varigenom skador uppstod å fpl. Starten kunde fullföljas.

Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1949-07-05.
Klar 1949-08-03

Haveri 1949-08-25
Motor typ RM1 nr 1342
Ff löjtnant 629-23-41 Schnell

Till CVM 1950-02-21 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-07.
Till CVM 1951-12-20 för liten översyn.
Klar 1952-06-05
Överlämnat till F 3 1952-06-05
Överlämnat till F 16 1953-06-18.

Haveri 1953-06-29
Motor typ RM1 nr 1508
Ff kadett/vpl sergeant 6420-1-51 Svenonius (ROK) oskadad.
Skadornas omfattning: Plåtar i vänster vingframkant på en längd av 0,5 m från vingspetsen deformerade. Vingspetsen skadad. Skyddsglas för positionsljus sönderslaget.
Beräknad reparationskostnad 700:- kr

Ur utredningsrapport

Kort sammanfattning av händelseförloppet, övningens natur haveriplats, personalskador etc
Under inkörning efter landning på förbindelsebana vid F 16 kolliderade fpl med en stubbrytare, som var uppställd ca 2,5 m vid sidan av förbindelsebanan. Ff erhöll inga skador.

Väderleksförhållanden
Bra flygväder. Påverkade icke haveriet

Vid förhör anförde nedannämnda personer följande
Kadett Svenonius uppgav:
Jag hade avslutat ett flygpass som trea i en fyrgrupp och befann mig under inkörning ca 150 m bakom framförvarande fpl med normal fart eller t o m något lägre fart än normalt. Då såg jag en civil arbetare, som stod några meter till höger om förbindelsebanan och svängde då litet till vänster. Omedelbart därpå hörde jag en smäll, varvid fpl krängde över åt vänster och rullade av förbindelsebanan. Då bromsade jag höger och drog på litet gas, så att fpl kom upp på förbindelsebanan igen. Sedan stannade jag, öppnade huven och tittade på däcken, eftersom jag trodde att smällen eventuellt berodde på punktering. Jag kunde emellertid icke upptäcka något fel på däcken, men såg däremot ett rör eller dylikt (detta var ett av stubbrytarens tre ben, stubbrytaren hade trillat omkull i samband med kollisionen), som låg på förbindelsebanan bakom mig, varför jag trodde att smällen uppstått när jag körde över detta. Jag fortsatte inkörningen och kuperade motorn. När jag senare lämnade fpl, upptäckte jag skadan på vänster vinge.

Uppläst för kadett Svenonius och lämnat utan erinran.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande

Haveriet har orsakats av bristande uppmärksamhet från ff sida. Ff har icke brutit mot givna föreskrifter beträffande mellanrum till framförvarande fpl eller fart under inkörningen. Förmildrande omständighet är att ff delvis hade uppmärksamheten riktad på en civil arbetare på motsatta sidan av förbindelsebanan. Ff var dock orienterad om pågående fältarbeten och skärpt uppmärksamhet vid markkörning var anbefalld.

Uppsala den 7/7 1953
B. Forssell
Ordförande /
Bengt Lehander
Protokollförare

Utlåtande och beslut

Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Haveriet hänskjutes till åklagaren.

G Odqvist
CF 20/
B. Forssell

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaderna. Fpl repareras genom F 16, avd VI försorg.

Uppsala den 7/7 1953
G Odqvist
CF 20/
S. Lundin
Fljing

Till CVM 1955-04-27 för konservering och förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.

Fpl ej avhämtat av köparen
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst