28032, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28032, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:06

28032
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42192
Tillverkningsår: 1947

1947-01-30 Till F13 Kod F13-
1947-02-28 Godkänd
? Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-
1955-10-17 Kasserad.Såld till Dominikanska republikens flygvapen.

Gångtid:

1955 2709 ,Dominikanska republikens flygvapen.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28032, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 nov 2013, 21:05

J 28A 28032

1949-05-27 landar 28032 på F13 och pga. bromsfel kör man över ett dike.
Motor var nr. 1532

Skrivelsen är insänd av CVM och det står ::Utlånad till FC
Bengt Ekbladh
 

Re: 28032, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:59

28032
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-01-30
Godkänt 1947-02-28

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1948-11-25
Ff offasp vpl furir 899-1-47 Gunnar Gösta Lindqvist GFSU:2 oskadad
Kollision med trädtoppar under övning i lågflygning över Kolmården
Skador fpl: Höger vinges framkant starkt deformerad. Eventuellt kan även motorn ha skadats av främmande föremål genom luftintaget.
Fpl sänt till CVM för reparation.

Till CVM 1948-12-13 för vingreparation. Motor typ RM1 nr 1340.
Vid CVM för avkapning av vingspetsar jämlikt FF skr MF 28:162 av den 31.1.49.
Flygprov vid Fc påbörjade 1942-02-25.
Till Fc 1949-04-02 som lån för prov med 13,2 mm övningsinstallation enl FF skr MU 444-28:4/49. Motor typ RM1 nr 1532
Återlämnat till F 13 1949-05-25. Motor typ RM1 nr 1532

Haveri 1949-05-27
Motor typ RM1 nr 1532
Ff löjtnant 2564-12-43 Ulf Emil W:son Sundberg oskadad
Skadornas omfattning Höger landställ stukat. Höger vinge skadad.
Beräknad kostnad 3.000:- kr
Orsak till haveri: En nippel på bromswiren lossnade, vilket medförde att fpl bromsar icke kunde manövreras.

Till F 13 verkstad1949-05-27 för reparation.
Påbörjad 1949-06-15.
Klar 1949-09-22
Överlämnat till F 3 1952-05-17
Överlämnat till F 16 1953-03-20
Till CVM 1955-08-03 för förrådsförvaring
Försålt till AB Henry Wallenberg Co enligt INK skrivelse av 1955-09-02
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1955-10-17

Till Dominikanska Republiken, 2709
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst