28023, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28023, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:39

28023
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42171
Tillverkningsår: 1946

1946-11-06 Till F13 Kod F13-
1946-02-26 Godkänd
1948-07-23 Haveri vid Vasalt,Torekov.Bröts sönder i luften vid skjutning mot markmål.Ff CF13 överste Graels Naeslund omkom.
1948-08-25 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3151
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28023, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 dec 2013, 20:26

J 28A 28023
Om Totalhaveriet 1948-07-23 kan sägas:
Det var vid skjutningar vid F10 skjutplats, Vasalt i Skälderviken.
Planet störtar i havet.
Värde anges till 324000:-

Blev "allt"bärgat ...frågas.

Om planet sägs:
Ankom 1:a div 1947-03-01
Lev från England 1946-11-14
Planet 131 ggt
Motor RM1 1347, 99,10 tim

Tillägg:
Pga haveriet (brev 1950-05-31) pågår utbyte av vingbalksrör vid CVM.
på plan 28001--005, 28008 och 28070
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6586
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 28023, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 22 maj 2016, 07:34

28023
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-11-06
Godkänt 1947-01-17

Totalhaveri 1948-07-23 vid Skälderviken (F 10). Ff överste Grels Naeslund (FFSU) omkom.

Kasserat 1948-08-25. Gångtid 131 tim. Motor typ RM1 nr 1347
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 28023, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 jul 2016, 16:24

Totalhaveri 1948-07-23 vid Skälderviken.
23 juli 1948. Under upptagning efter dykanfall mot markmål bröts vingarna av. Piloten, dåvarande chefen för Bråvalla flygflottilj Grels Naeslund, omkom.

En grundlig haveriundersökning omfattade även en genomgripande metallurgisk undersökning. En av dem som ledde arbetet var samme Henry Kjellson som analyserat den så kallade Bäckebotorpeden. I sitt arbete besökte han de Havillands fabriker och kunde då konstatera en del brister i tillverkningen. Bland annat uppmärksammade han hur några vingbalkar sänktes ned snett i härdningsbadet, vilket menligt påverkade balkens hållfasthet. Efter hans påpekanden ändrades tillverkningsrutinerna.
http://www.nyteknik.se/teknikhistoria/v ... er-6397229
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6586
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster