av Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:51
28020
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vamire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien
Haveri 1946-10-31. Buklandning på F 17 efter hemflygning från Lübeck.
Motor typ RM1 nr 1317
Ff löjtnant E.G.V. Carlsson (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Skador å undre främre del å kropp och vingar. Fpl främre del något intryckt.
Beräknad reparationskostnad 3.000:- kr
Orsak till haveri: Haveriet orsakat av glömska från ff sida. Ff har fällt ut vingklaffarna i stället för landstället.
Levererat till F 13 1946-11-01
Godkänt 1947-01-17
Till F 13 verkstad 1946-10-31 för reparation.
Klar 1947-03-18 (?)
Nödlandning 1947-05-31
Motor typ RM1 nr 1317
Ff löjtnant B. Holmbäck (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Motorn sänd till SFA för undersökning.
Beräknad reparationskostnad 10.000:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning.
Till F 13 verkstad 1947-07-02 för motorbyte.
Klar 1947-06-17 (?)
Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.
Till CVM 1950-03-09 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-22.
Överlämnat till F 3 1952-05-19
Haveri 1952-11-03
Överlämnat till F 1 1954-02-12 som lån
Återlämnat till F 3 1955-01-24
Till CVV 1955-01-18 för förrådsförvaring
Till F 1 1955-01-24
Till CVM 1955-01-24 (med bil) för konservering
Försålt 1956-05-31 enl INK A68:5