28015, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28015, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:16

28015
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n: EP42163
Tillverkningsår: 1946

1946-11-01 Till F13 Kod F13-
1947-01-17 Godkänd
1951-05-15 Till F3 Kod F3-
? Till F20 Kod F20-grön K
1956-05-31 Kasserad.Såld till Compagnie Aeronautique Belge,Bryssel,Belgien.

Gångtid:
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28015, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:43

28015
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-11-01

Nödlandning 1946-12-17
Motor: typ RM1 nr 1310
Ff löjtnant A.G. Palmquist (FFSU) oskadad
Skadornas omfattning: Fpl: Skador å kroppens undre del. Landställslucka, noshjulslucka, vapenluckoroch motorplåtar m.m. skadade.
Motor: Diverse smärre motorskador.
Beräknad reparationskostnad 2.500:- kr
Orsak till haveri: Nödlandning. Felbedömning av ff, som fällt in landstället, innan erforderlig överskottsfart erhållits.

Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1946-12-18.
Klar 1947-03-08
Godkänt 1947-01-17

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Till CVM 1950-03-08 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-21.
Överlämnat till F 3 1951-05-15
Till CVM 1952-02-11 för liten översyn.
Klar 1952-07-04.
Överlämnat till F 16 1953-01-16
Märkning 20-grön K

Haveri 1953-08-05 vid F 16, Ärna.
Motor typ RM 1A nr 1306
Ff resoffasp, vpl sergeant 796-15-515 Stenberg (GFSU:2) oskadad.
Skadornas omfattning
Underdel på kropp mellan noshjulsrum och vapenlucka skadad. Vapenluckorna med tätningslister utslitna. Brandskottet hoptryckt i undre kanten. Motorns lubrikatorer delvis bortslipade. Diverse slangar och rörförbindningar till motorn trasiga. Undre motorplåt med fäste nedslipade. Fälltankarna helt kasserbara.
Beräknad reparationskostnad 10.500:- kr.

Ur utredningsrapport
Kort sammanfattning av händelseförloppet, övningens natur haveriplats, personalskador etc

Vid start med fälltankar fällde ff in landstället för tidigt. Fpl slog i banan och gled på buken och fälltankarna. Utrunnen fotogen från fälltankarna antändes ej. Mindre brand vid utloppskonen släcktes av räddningspersonalen.


Väderleksförhållanden
Helmulet. God sikt.

Vid förhör anförde
Resoffasp 796-14-51 Stenberg:
Start i rote. S. startade som rotechef till vänster (resoffasp Armstrong 2:a). 30 sek efter framförvarande rote drog S. på till 9800 v/min. När farten ökade till ca 175 km/t tog S. upp noshjulet och fpl lättade. På ca 1 m höjd bromsade S. hjulet och fällde in landstället. I samma moment sjönk fpl igenom och slog ganska kraftigt i banan, dock utan att studsa. S. drog av gasen och strax därefter kuperade S. motorn. Fpl bibehöll kursen. 2:an passerade S. på ca 4-5 m höjd. När fpl stannat steg S. ur fpl. Med hjälp av brandmateriel på en jeep släcktes en mindre brand under fpl.
S. bedömde normal lättningsfart med fälltankar var 170-180 km/t, utan fälltankar 160-170 km/t, normal rullsträcka utan fälltankar 700 m, med fälltankar och klaff och med fälltankar och utan klaff 900 m.

Resoffasp 1094-17-51 Armstrong:
A startade som 2:a till S. Starten påbörjades ca 50 in på banan. A. tog upp noshjulet vid ca 170 km/t. 2-3 senare såg A. att S. tog in landstället och fpl slog i banan. Ytterligare 2-3 sek senare lättade A. med normal lättningsfart efter ca 1000 m startsträcka. A. bedömde S. fpl vara ca 2-3 dm över banan när landstället fälldes in och lättningsfarten för låg för omedelbar infällning av landstället. S. fpl hade, sedan noshjulet lyftes från banan högre anfallsvinkel än A:s.

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
S. har lättat efter ca 650 rullsträcka mot normalt 900-1000 m, tagit in stället och strax därefter (725 m från banändan för start) slagit i banan. S. har fällt in stället vid för låg fart innan fpl hunnit stabilisera sig efter lättningen. Bidragande orsak till tidig lättning kan ha varit hög anfallsvinkel på fpl, då noshjulet lyftes. Starten skedde utan klaff, en instruktion, som tillfälligt tillämpades på F 20, enär det visat sig att det ev var lättare att få in landstället. S. har brutit mot givna order för starts utförande och visat mindre gott omdöme.

Uppsala den 7/8 1953
B. Hagelborg
Haveriutredare

Utlåtande och beslut

Enligt förarinstruktionen bör föraren fälla in landstället snarast efter lättningen, då fälltankar äro påmonterade.
Detta får dock helt naturligt ej ske förrän fpl hunnit stabilisera sig och är väl fri från banan. Hastigheten bör då fpl tas upp från banan, uppgå till över 200 km/t.
Liknande haverier ha tidigare inträffat och all förarpersonal vid FV har blivit varnade för att fälla in stället för tidigt. S. kände till dessa förhållanden.
S. har icke handlat med tillräcklig noggrannhet och därför orsakat haveriet.
Ärendet hänskjutes till åklagaren.
Uppsala den 17/8 1953
G Odqvist
CF 20
/B. Hagelborg

Beslut i materiel- och kostnadshänseende
Kronan bör vidkännas kostnaden. Fpl repareras genom F 16, avd VI försorg.

Uppsala den 7/8 1953
G Odqvist
CF 20 /
S. Lundin
Fljing

Till CVM 1955-04-29 för förrådsförvaring
Försålt enligt INK skrivelse A68:5 av 1956-05-31.

Fpl ej avhämtat av köparen
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst