28250, J 28B

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

28250, J 28B

Inläggav Lars Larsson » 15 dec 2013, 11:53

28250
J 28B
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire FB.50
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company,Hawarden,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1951

1951-02-27 Till F8
1951-03-15 Godkänd
195? Till F15 Kod 15-gul I
1954-10-07 Haveri vid Västra Skogs kyrka.Stopp i bränsletillförseln.Ff fältflygare 2:a graden S.Ljungberg hoppade.
1954-11-27 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 398 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 2510
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28250, J 28B

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 jul 2015, 21:08

28250 J 28B
….
enl, FB så slog planet ner mellan Kallbäck och Henninge

Har följande noterat:
J 28B 28250 F15-gul I , 397 flygtimmar , motor nr. 4389 hade 239 timmar.
Motorstopp på lägsta höjd, Ljungberg stiger och hoppar.
Planet slår ner 2,5 km väster om Skog i myrmark... ev. orsak ::stillestånd i bränsletillförseln.
Planet värderades vid tillfället till 257250:-
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5505
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle

Re: 28250, J 28B

Inläggav Leif Fredin » 17 sep 2015, 09:49

28250
J 28B
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire FB.50
Tillverkad av De Havilland Aircraft Company,Chester,Storbritannien
Tillverkningsnummer: V.0407

Levererat till F 8 1951-02-27
Godkänt 1951-03-15
Överlämnat till F 15 1952-09-23

Totalhaveri 1954-10-07 2,5 km väster Skogs kyrka öster om Söderhamn. Märkning 15-gul I.
Gångtid total 397 tim. Antal flygningar 575 st
Motor typ RM1A nr 4389. Gångtid 44 tim efter SM, totalt 236 tim.
Ff: fältflygare 2.graden Gustav Sigvard Ljungberg
Kort sammanfattning över händelseförloppet, övningens natur, haveriplats, personalskador etc
Under återflygning från attack har fpl på lägsta höjd fått motorstopp. Efter stigning till ca 1000 m har ff läm-nat fpl med fallskärm. Ff och fpl har tagit mark 2,5 km väster Skogs kyrka. Ff oskadad, fpl totalhavererat.

Materielskadornas omfattning
Fpl totalhavererat

Sannolikt händelseförlopp och utlåtande
Under återflygning efter attack har fpl 28250 (Gul Ivar) fått motorstopp på lägsta höjd. Efter stigning till 1000 m har föraren lämnat fpl med fallskärm. Fpl har totalhavererat. Föraren undkom oskadd.
Orsaken till motorstoppet har icke helt kunnat utredas. Förarfel föreligger icke. Materielfel har icke konstate-rats.
Motorstoppet har troligen orsakats av otillräcklig bränsletillförsel till motorn. Vad som orsakat detta, har ej heller kunnat fastställas.

Söderhamn den 20/10 1954.
Nils Hellquist
Ordförande
/S Eriksson
Protokollförare

Utlåtande och beslut
Ansluter mig till haverinämndens utlåtande.
Haveriet hänskjutes till åklagaren.

Söderhamn den 20/10 1954.
G. Seth
Fljch
/Nils Hellquist

Kasserat 1954-11-27
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 28250, J 28B

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jan 2018, 20:56

28250, J 28B
....
1954-10-07 Haveri ...Tidningsklipp:
Söderhamns Tidning från 1954-10-08 där ett par sidor handlar om haveriet..(bara en sida här tyvärr.)

https://scontent.farn1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5AE3F787
Någon som har hela inlägget?
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5505
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster