Hej Hans E!
Jo, jag kan förstå behovet av att innan "boken är klar" få arbeta utan att något läcker ut i förväg. Sedan finns ju nya publikationsformer på gång, där Internet självt spelar den centrala rollen och där spridandet av material på ett sådant sätt att var och en kan bilda sig en egen uppfattning samt själv bidra till kunskapsmassans ökning är en stor vinst i sig. Inte för att boken är död - men gäller det seriös kunskapsspridning är boken inte så odiskutabel som förr.
Man kanske inte skall se allt formellt obehörigt spridande av bilder som stöld. Inte sällan har vi sett bilden tidigare. Internet har förlängt våra sinnen. Vi behöver inte längre resa till Paris för att kunna uppleva Mona-Lisa i all sin prakt. Som inte var så stor vad jag minns. Tänk så mycket koldioxid som kan sparas! (Man skall ju tänka så numera.)
(En "solskenshistoria": I en annan tråd påpekade jag att en större landsortstidning med gott rykte, illustrerat en artikel med några bilder från en flyghistorisk väns webbplats, utan att ange källan. Min vän ringde journalisten, som förklarade att det inte var han som valt bilderna, att han inte var kvar på tidningen men att det bara var att skicka fakturan till tidningens ekonomichef! Vi får se hur det går; strängt taget är bilden så gammal (ca 1944) så jag tror inte frågan om den fotografiska upphovsrätten är aktuell. Men de två flyghistoriker som dels bemödat sig att bygga upp ett stort bildarkiv, dels sprida bilderna på webben bör väl kunna få en litet reda pengar eller åtminstone något slag av "credit" för besväret kan man tycka. Även om de båda drivits är ren och skär idealitet och entusiasm för flyg.)
E-post kanske trots allt är det bästa sättet att jobba i projektform. Det är en massa jobb förknippat med att sköta ett forum, och förstås även en e-postlista, och kanske behövs SFF:s IT-manpower för webbplats+forum för andra insatser. De kontakter jag har med andra medlemmar visar t ex på att ett det gamla forumet borde vara enkelt tillgängligt i arkiverad form samt att det finns ett behov av bättre instruktioner om hur forumet används och om hur man bifogar bilder exempelvis. Och kansliet kanske kunde befrias från spam-plågan som tydligen härjar i trakten?
En av våra mest kända (och snabbläsande?) flyghistoriker berättade nyligen på FLIT i ett kåseri att han kalkylerat att det faktiskt var billigare (kostnad per "arbetstimme") att skriva själv än att köpa och läsa andras flyghistoriska böcker. Det tog visserligen några år att skriva en bok, men utslaget per timme blev kostnaden ändå rimlig. Så ge inte upp!
Lars S