av Sven-Erik Jönsson » 20 sep 2013, 08:01
Håller med Dig Klas, avsikten är ju att vi med tiden skall få ihop ett så långt möjligt komplett register. Det kommer säkert att förekomma mängder av fel, men förhoppningsvis kan de flesta rättas efterhand.
I vilken följd datum resp. händelse skall stå tror jag själv inte är lätt att styra, det blir säker såsom var och en själv har det i sina egna listor, det viktiga är att vi skriver så att andra förstår.
Låt oss i varje fall försöka fortsätta ha så enhetlig inledning på varje individ som vi lyckats hålla hittills, så blir det riktigt bra.
Dvs.
Individ nr i Flygvapnet (Försvaret) t.ex. 16008
Militär typbetecknig, t.ex. Sk 16A
Typ: Tillverkarens typbeteckning, t.ex. North American Harvard Mk IIB
Tillverkare: Noorduyn Aviation, Montreal, Kanada
Tillverkarens c/n: 14-487
Tidigare registreringar (militära el civila), utländska militära koder e.dy. Ex: 42-932(USAAF),FE753(RCAF)
Därefter om möjligt i uppgifter i kronologisk ordning.
Sedan har Leif Fredin påpekat att det finns flygplan, speciellt äldre som har haft olika individ nr och beteckningar, t.ex. J 2 och Sk 3 m.fl.
Hur är det med helikoptrar, finns väl sådana som tillhört både Marinen, Armén och Flygvapnet?
Men med lite text, så går det alltid att förklara ur det var.
Skriver någon fel, så bli inte uppretade, det går alltid att göra en rättning.
Denna tråd tänker jag senare flytta till "data och forumfrågor", tycker den egentligen hör hemma där.
/Sven-Erik