Spärr mot kopiering av foton i bildarkivet

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Spärr mot kopiering av foton i bildarkivet

Inläggav Mikael Olrog » 27 nov 2011, 21:36

Hejsan,

Jag är nyfiken till varför det finns en spärr i fotoarkivet som hindrar mig från att högerklicka och spara fotot på min hårddisk som referens. Upplösningen på fotot som visas på sidan är väl ändå för låg för att man ska kunna trycka det, varför det inte är någon risk att användande utan föreningens godkännande sker.

När jag arbetar med ett tema är det prakiskt att kunna spara fotot med foto numret så att jag senare på ett enkelt sätt kan välja vilka foton jag vill be SFF-arkivet om inför en artikel eller dyligt, bland alla de som finns i arkivet. Det är enklare att få överblick på min egen hårddisk än i fotoarkivet, speciellt om man ska sortera dem efter enhet, tidpunkt eller annan variabel inför slutliga urvalet.


/Micke
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Re: Spärr mot kopiering av foton i bildarkivet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 nov 2011, 10:55

Det finns krav från vissa fotografer som delat med sig av bilder till oss, att de inte accepterar att vi lämnar ut bilder utan vidare. I några fall har de förbehållit sig att det endast får vara icke kommersiella ändamål, några fotografer har sagt att de själva vill få lämna ut bilderna i första hand. Detta gäller även lågupplösta foton. För flertalet foton finns dock inte några sådana krav, men svårt att göra undantag i bildarkivet. Men Du kan skicka ett mail till kansli eller till mig, med uppgift om bildnr, så skall Du få de foton som jag kan lämna ut, om det inte är allt för många och i mån av tid.

Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Spärr mot kopiering av foton i bildarkivet

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 01 dec 2011, 11:46

Vill i sammanhanget be att alla användare tänker på och respekterar copyright och regler för användning av SFF hemsida och de foton som vi publicerar.
/Sven-Erik Jönsson
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst